Ashtanga Yoga

cropped-yoga-og-helse-11.jpg

 

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene vi gjør, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Læreren vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi starter dagen med yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet. Du vil lære å integrerer dyp styrke og dyp avslapning i kjernemuskulaturen, slik du er i alle stillingene ut fra et sterkt fundament og med en indre integritet.

Når du kommer inn i salen så sier du fra dersom du er nybegynner eller aldri har vært med på en uledet time før. Du blir så veiledet gjennom stillingene, og du kan på den måten ta hensyn til dine behov, skader, kroppstype ol. Hvis du har en ashtangapraksis og er vant til mysoreundervisning, kan du rolig rulle ut matten din og begynne på praksisen din. I et rom hvor det undervises mysore, praktiserer studenter med en avansert yogapraksis bygget opp gjennom mange år, side ved side med studenter som gjør sin første solhilsen. Man deler energi, erfaring og inspirasjon ved å sammen praktisere stille i eget tempo. Læreren veileder der det er behov, og rommet er ellers stille – studenten husker etter hvert rekkefølgen av stillingene selv og mye av veiledningen foregår ved hjelp av fysiske justeringer, hvor læreren korrigerer og fordyper stillingene. Over tid bygges et gjensidig tillitsforhold mellom lærer og elev, og man utvikler en forståelse både av hverandre og av yogapraksisen.

Er du helt ny og ikke har gjort yoga før, er mysore en veldig fin måte å lære på. Undervisningen gir rom for mer hjelp og forklaringer enn i en vanlig, ledet time.

Også for studenter med yogaerfaring, men uten ashtangaerfaring, er mysoreundervisningen en trygg og god måte å fordype praksisen sin på.

Har du spørsmål om Ashtanga så er du hjertelig velkommen til å kontakte meg eller kom på en prøvetime en dag. 🙂

Du kan også lese mer om Ashtanga Yoga på Astrid Holte Østbyes side her: mysoreyogaoslo.no
Hvis du bor i Oslo eller er på ferie der, anbefaler jeg Astrids timer på det varmeste. 

2 thoughts on “Ashtanga Yoga

  1. Liv Anne Årdal

    Stine er en veldig dyktig, kunnskapsrik og behagelig yogainstruktør. Timene hennes går i dybden og tar for seg både kropp og sinn, noe som får meg til å føle meg opplagt fra topp til tå når jeg går derfra. Føler meg alltid bedre etter en økt med henne og ser alltid fram til neste gang!

    Liked by 1 person

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s