Yogakurs

YOGA PÅ UKEDAGER I ÅLESUND

Her kan du booke inn timer hvis du har klippekort eller kjøpt en drop-in-time:
timeplan yoga

Du kan sende en e-post til stinekoppernaes@gmail.com hvis du ønsker klippekort, drop-in eller ønsker å melde deg på et kurs.

Alle kursene og drop-in-klasser holdes hos Aspøya Fysioterapi og Manuellterapi i Storhauggata 2

Tirsdager:
Ashtanga uledet 17:30 – 19:00 (drop-in og klippekort)

Onsdager:
Yoga for holdningsmuskulatur kl 17:30- 18:45 (se oversikt over nye kurs lenger ned på sida)
Ashtanga for nybegynnere 18:00 – 19:15 (se oversikt over nye kurs lenger ned på sida)

Torsdager:
Ashtanga ledet kl 17:30 – 19:00 (drop-in og klippekort)
Yin Yoga kl 19:15 – 20:30 (drop-in og klippekort)

 

YOGA FOR HOLDNINGSMUSKULATUR

Kurs i yoga for holdningsmuskulatur.
Dette passer godt for deg som er nybegynner eller har utfordringer med rygg og ledd.

Dette kurset har fokus på å forebygge rygg- og skjelettplager og vil også tilpasses dere som allerede har utfordringer med rygg.

Vi starter timen med yoga der fokus er kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur.
Vi har fokus på at pusten tar oss gjennom øvelser som er styrkende og smidiggjørende.
På slutten av timen har vi roligere yogaøvelser for å løse opp i dyperesittende spenninger.
Timen blir tilrettelagt deltakerne.

Neste kursoppstart:
Onsdager 17:30 – 18.45 – 23. januar til 20. mars

Påmelding til stinkoppernaes@gmail.com
Pris: 1600,- for hele kurset  (9 ganger)

 

ASHTANGA YOGA

Neste kursoppstart:
Onsdager 19:00 – 20:15 – 23. januar til 20. mars

Påmelding til stinekoppernaes@gmail.com
Pris: 1600,- for hele kurset (9 ganger)

Nybegynnerkurs for deg som vil lære Ashtanga Yoga

Yogaen kan tilpasses hver enkelts kropp og du får nøye innføring i pust og øvelser for aktivering av riktig muskulatur, slik at yogaen blir utført på en sunn måte for din kropp.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene vi gjør, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Læreren vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi starter dagen med yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet. Du vil lære å integrerer dyp styrke og dyp avslapning i kjernemuskulaturen, slik du er i alle stillingene ut fra et sterkt fundament og med en indre integritet.

 

HELGEKURS I ASHTANGA YOGA

Helgekurs i Ashtanga for nybegynnere – datoer kommer snart
Fredag kl 18:00 – 20:00
Lørdag og søndag kl 12:00 – 14:00

Pris: 1000,- for hele helga.
Påmelding til stinekoppernaes@gmail.com

 

YOGA OG SONETERAPI

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur, vi går gjennom en styrkende yogasekvens med pust som fokus. Vi lærer fundamentet i stillingene, hvor føttene skal være, kontakt med kjernemuskulatur, slik at hver stilling utføres på en balansert måte.

Etter en liten pause går vi inn i en sekvens med Yin yoga for å åpne opp blokkeringer i kroppen. I denne mykgjørende yogaformen løser vi opp i dyperesittende spenninger og avslutter med en dyp avspenning som hjelper oss å gi slipp på stress.

Etter yogaen lærer vi noen enkle teknikker for refleksologi på føttene. Du lærer hvordan du kan massere dine egne føtter for å stimulere områder som er forbundet til ryggrad og lymfesystem. Etter yogaen vil det være spesielt gunstig med soneterapi/refleksologi.

Yogaen tilpasses alle nivå, og den styrkende delen vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Ingen forkunnskaper nødvendig.

Neste kurs: Datoer kommer snart

Påmelding: stinekoppernaes@gmail.com

 

“The human foot is a masterpiece of engineering and a work of art”
Leonardo Da Vinci

 

 

YOGA, PUST OG STEMME

Velkommen til ett kurs i yoga, pust og stemmebruk

Dagene starter med en styrkende økt med yoga for kjerne og holdningsmuskulatur. Vi lar pusten lede oss gjennom stillingene og bygger opp styrke og smidighet.
Etter yogaen jobber vi med enkle pusteteknikker og utforsker stemmen vår gjennom forskjellige teknikker.

Dette kurset passer for alle og det blir en leken måte å utforske stemmen på for å få dypere kontakt med styrken i din stemme.

Datoer kommer snart

Påmelding eller spørsmål til: stinekoppernaes@gmail.com
Kurset holdes i Sorenskriver Bullsgata 17 (ved sjøenden av gågata)

 

 

 

YOGA FOR KJERNE OG YIN YOGA – Nye datoer kommer snart

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur. Vi avslutter med mykgjørende yoga som løser opp i dyperesittende spenninger og meditasjon som hjelper oss å gi slipp på stress.

Timen starter med fokus på pust og terapeutiske øvelser for å styrke muskulatur rundt ryggrad og kjernemuskulatur. Vi tar med oss denne bevisstheten inn i en styrkende yogasekvens.

Yogaen tilpasses alle nivå, og det vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Timene avsluttes med Yin Yoga og meditasjon. I Yin Yoga bruker vi lenger tid i hver stilling, vi vender oppmerksomheten innover til pusten og blir mer bevisst spenninger i kroppen. Yin yoga frigjør dyperesittende spenninger samtidig som det virker styrkende.

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

 

Leave a Reply