Beskrivelse av timene

YOGA OG PILATES I ÅLESUND

Her kan du booke inn timer, kjøpe kurs, medlemskap klippekort eller drop-in:
timeplan yoga

Alle kursene og drop-in-klasser holdes i Kongensgate 1

YOGA FOR HOLDNINGSMUSKULATUR

Kurs i yoga for holdningsmuskulatur.
Dette passer godt for deg som er nybegynner eller har utfordringer med rygg og ledd.

Dette kurset har fokus på å forebygge rygg- og skjelettplager og vil også tilpasses dere som allerede har utfordringer med rygg.

Vi starter timen med yoga der fokus er kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur.
Vi har fokus på at pusten tar oss gjennom øvelser som er styrkende og smidiggjørende.
På slutten av timen har vi roligere yogaøvelser for å løse opp i dyperesittende spenninger.
Timen blir tilrettelagt deltakerne.

ASHTANGA YOGA

Vi har både nybegynnerkurs for deg som vil lære Ashtanga Yoga og vi har drop-in-timer for deg som allerede har vært på kurs.

Yogaen kan tilpasses hver enkelts kropp og du får nøye innføring i pust og øvelser for aktivering av riktig muskulatur, slik at yogaen blir utført på en sunn måte for din kropp.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene vi gjør, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Læreren vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi starter dagen med yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet. Du vil lære å integrerer dyp styrke og dyp avslapning i kjernemuskulaturen, slik du er i alle stillingene ut fra et sterkt fundament og med en indre integritet.

PILATES

Vi har både kurs og drop-in timer i pilates.

Pilates trening består av en serie med øvelser, utført med kontrollerte bevegelser, for å bygge opp styrke og bevegelighet av hele kroppen, med særlig fokus på kjernemuskulatur. Øvelsene vil tilpasses hver enkelt i klassen.

På disse timene vil du få grundig innføring i pilates prinsipper, og veiledning i øvelsene tilpasset deg og din kropp. Det vil også tilrettelegges om du har utfordringer som skader, ledd plager, rygg plager eller andre smerter.

YOGA FOR PSOAS OG HOFTER

Dette kurset har spesielt fokus på hofter og psoas.
Du lærer både styrkende øvelser og øvelser for å gi slipp på spenninger.

Timen inneholder yoga- og pusteøvelser for å styrke det beroligende nervesystemet.
Denne yogaen kan hjelpe både på stressrelaterte utfordringer og søvnproblemer.

Noen av pusteteknikkene og øvelsene kan du også bruke i din hverdag slik at du lettere kan tre ut av kroppens stressresponser.
Kurset passer også for deg som er nybegynner og øvelsene blir tilpasset til gruppen.

YIN YOGA

Yin Yoga passer for alle og gir deg virkelig en mulighet til å gi slipp både mentalt og fysisk. Vi bruker lenger tid i hver stilling, fokuserer på en rolig pust, stiller oss inn i det meditative, holder fokus innover og gir slipp på dyperesittende spenninger.

Du kan oppleve i disse timene balansen mellom yin og yang i  kroppen din. Ofte lever vi en hverdag med for mye stress og “yang” aktivitet, da vil yin yoga hjelpe oss å roe ned nervesystemet, styrke kroppen og gi en dypere forankring, slik vi kan hente energi fra et roligere sted inni oss. Med en styrket yin vil vi kunne bruke mer energi uten å bli stresset eller utbrent.

Yin yoga er skånsomt, løser opp i dyperesittende spenninger, roer ned nervesystemet og virker  styrkende på ledd. Alle stillinger kan bli tilpasset den enkeltes kropp.

I yin yoga jobber vi ut fra grunnprisippene i kinesisk medisin og vi jobber med å finne balanse i kropp og sinn.

Påmelding og nye kurs finner du her: timeplan

“The human foot is a masterpiece of engineering and a work of art”
Leonardo Da Vinci

YOGA FOR KJERNE OG YIN YOGA

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur. Vi avslutter med mykgjørende yoga som løser opp i dyperesittende spenninger og meditasjon som hjelper oss å gi slipp på stress.

Timen starter med fokus på pust og terapeutiske øvelser for å styrke muskulatur rundt ryggrad og kjernemuskulatur. Vi tar med oss denne bevisstheten inn i en styrkende yogasekvens.

Yogaen tilpasses alle nivå, og det vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Timene avsluttes med Yin Yoga og meditasjon. I Yin Yoga bruker vi lenger tid i hver stilling, vi vender oppmerksomheten innover til pusten og blir mer bevisst spenninger i kroppen. Yin yoga frigjør dyperesittende spenninger samtidig som det virker styrkende.

Påmelding til: stine@yogaoghelse.no

Hører gjerne fra deg :)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.