Kurs

Lenke til meditasjonskurs

Lenke til yogakurs

 

KURS I HOLDNINGSMUSKULATUR OG YOGA

Kurset starter 4. september kl 18:00 og går over 5 ganger.

(Det blir satt opp et kurs til i løpet av høsten til samme tid med oppstart i oktober)

Pris: 750,-

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

Dette kurset har fokus på å forebygge rygg- og skjelettplager og vil også tilpasses dere som allerede har utfordringer med rygg.

Vi starter timen med yoga der fokus er kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur.
Vi har fokus på at pusten tar oss gjennom øvelser som er styrkende og smidiggjørende.
På slutten av timen har vi roligere yogaøvelser for å løse opp i dyperesittende spenninger.
Timen blir tilrettelagt deltakerne.

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

 

ASHTANGA MYSORE

Hver tirsdag kl 19:30 fra 4. september til 11. desember
Vi er i lokalene til Aspøya Fysioterapi.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Jeg vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi starter dagen med yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet. Du vil lære å integrerer dyp styrke og dyp avslapning i kjernemuskulaturen, slik du er i alle stillingene ut fra et sterkt fundament og med en indre integritet.

Priser: 200,- drop-in
Klippekort: 1500 for 10 ganger (varer to sesonger)

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

 

KURS I YOGA MED SONETERAPI – nye datoer snart

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur, vi går gjennom en styrkende yogasekvens med pust som fokus. Vi lærer fundamentet i stillingene, hvor føttene skal være, kontakt med kjernemuskulatur, slik at hver stilling utføres på en balansert måte.

Etter en liten pause går vi inn i en sekvens med Yin yoga for å åpne opp blokkeringer i kroppen. I denne mykgjørende yogaformen løser vi opp i dyperesittende spenninger og avslutter med en dyp avspenning som hjelper oss å gi slipp på stress.

Etter yogaen lærer vi noen enkle teknikker for refleksologi på føttene. Du lærer hvordan du kan massere dine egne føtter for å stimulere områder som er forbundet til ryggrad og lymfesystem. Etter yogaen vil det være spesielt gunstig med soneterapi/refleksologi.

Yogaen tilpasses alle nivå, og den styrkende delen vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Ingen forkunnskaper nødvendig.

 

 

YOGA, PUST OG STEMME

Velkommen til ett kurs i yoga, pust og stemmebruk

Dagene starter med en styrkende økt med yoga for kjerne og holdningsmuskulatur. Vi lar pusten lede oss gjennom stillingene og bygger opp styrke og smidighet.
Etter yogaen jobber vi med enkle pusteteknikker og utforsker stemmen vår gjennom forskjellige teknikker.

Dette kurset passer for alle og det blir en leken måte å utforske stemmen på for å få dypere kontakt med styrken i din stemme.

Påmelding eller spørsmål til: stinekoppernaes@gmail.com

 

 

YOGA, FILOSOFI OG SKRIVING (nye datoer kommer snart)

Gjennom yoga, meditasjon og skriving basert på yogisk filosofi reflekterer vi over hvordan vi kan snu fokus i livet, bli bevisst ubevisste mønster og integrere yoga i livet.

Hver dag starter med yoga med fokus på kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur. Etter yogaen går vi inn i meditasjon, skriving og tekster som kan inspirere oss til videre fordypning i skriveprosessen.

Tankene våre har en tendens til å gå i negativ retning, til bekymringer og stress. Som om en del av oss tror at vi kan forebygge negative hendelser ved å bekymre oss om ting, selv om vi egentlig vet at det ikke hjelper.

Å bl mer bevisst disse tankene, ta et steg tilbake å få mer klarhet i hvordan vi kan gå ut av de, så har vi mulighet til å endre både hvordan vi tenker og også stressreaksjoner i kroppen.

Gjennom yoga, meditasjon og skriving basert på yogisk filosofi. reflekterer vi over hvordan vi kan snu fokus i livet, ha en positiv holdning i hverdagen og integrere yoga i livet.

Skriving er en fin bevisstgjøringsteknikk;
Å skrive ord, tanker og betraktninger etter hvert som de kommer, uten å tenke at noen nødvendigvis skal lese det, gir en frihet i tankeprosessene som bringer mer klarhet.

 

“Shadow work is the Path of the Heart Warrior”
Carl Jung

 

yinyoga