Kurs & utdannelser

Lenke til meditasjonskurs

Lenke til yogakurs

 

YOGAHELG MED DANIEL OG STINE

Velkommen til yogahelg 24. & 25. november, hvor vi har spesielt fokus på holdningsmuskulatur, hofter og knær.

Lørdag 24.11.18 kl 10:00 – 16:00
Søndag 25.11.18 kl 10:00 – 15:00
Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com
Pris: 1600,- kr

Lørdagen tilnærmer vi oss yogaen gjennom fokus på pust og detaljer i stillingene, vi har spesielt fokus på holdningsmuskulatur, knær og hofter.
Søndagen går vi gjennom yogaen i flyt med pusten, vi integrerer det vi har lært på lørdagen.

Lørdag (10:00 – 16:00):
Stine starter timen med fokus på pust, bandhas (energilåser) og øvelser for holdningsmuskulatur. Vi gjør øvelser som gjør at muskulatur i ryggrad blir styrket og øvelser for å få kontakt med bandhas uten å måtte tenke på det. 🙂

Videre vil Daniel ta dere gjennom en asana praksis med fokus på stående posisjoner. Du vil få nøye instruksjon til hvordan du skal bruke føtter, ben og hofter i diverse posisjoner. Om du har hatt skader vil dette være fin veiledning, og er du smertefri får du mye utfordring mot forebygging og forståelse av yoga posisjonene. Gjennom teknikk skaper vinye forbindelser mellom hjernen og resten av kroppen, slik at kroppen og sinnet kan komme inn i en sunnere tilstand.

Etter lunsj leder Stine en yin og meditasjonsklasse med fokus på verdsettelse. I yin yogaen har vi spesielt fokus på å løse opp i hoftene.

Søndag: (10:00-15:00)
Vi starter på samme møte som lørdagen med gjennomgang av pust, bandhas og holdningsøvelser.

Deretter går vi inn i en flow workshop med fokus på pust, og vi bringer med oss det meditative i den fysiske praksisen. Her vil vi få tid til å integrere det vi lærte på lørdagen.

Vi avslutter dagen med yin og meditasjon på medfølelse. I yin yogaen har vi nå fokus på foroverbøyninger som vil bidra til å roe ned hele nervesystemet etter helga.

Daniel er fulltids yogalærer i Oslo, han har en lang utdannelse i tilnærmingen yogaworks og har også bidratt som lærer på deres yogalærerutdannelser. Yogaworks har spesielt fokus på anatomi og Daniel er ekspert på hvordan man finner riktig posisjon i stillingene. Han lærer bort yoga på en trygg måte for rygg, hofter og knær og viser hva vi skal gjøre for å unngå overbelastning i stillingene.
Daniel har også en evne til å få yogaen til og føles som en lek da han bringer inn mye glede og humor i undervisningen. Alle går hjem med mer glede etter en helg med ham.
Han har vært i kloster i Nepal og studert buddhisme i Kopan Monestary, hvor han blant annet lærte «mind-training». Mind training er enkelt og greit det å trene sinnet. Gjennom forskjellige øvelser kan vi snu vanene i sinnet til noe mer positivt både for oss selv og de rundt oss.
Han henter inn denne treningen av sinnet fra buddhismen i sin lærerstil, med en god porsjon medfølelse, forståelse og humor. Hans visjon for yoga er å skape mer bevissthet i kroppen, sinnet og pusten.
“Bevissthet stopper ikke, vi kan alltids bevege oss dypere og realisere mer og mer hva som allerede er i oss av potensiale.”

Stine har en meditativ tilnærming til yogaen og er også opptatt av å lære bort stillinger på en trygg og skånsom måte for hver enkelts kropp. Hun har fordypning i anatomi og terapeutiske øvelser og ønsker å tilrettelegge for at yoga blir tilpasset hver enkelts kropp.
Hun har 12 års erfaring med undervisning i yoga og meditasjon, flere utdannelser i ashtanga yoga, yin yoga og anatomi og har også fordypet seg i meditasjon i 12 år.
Hun ønsker å lede deg inn i pust og bandhas (energisenter), da det enklere gjør yogaen til en meditativ praksis. Hun ønsker også å bidra til at man gir slipp på kroppsfordømmelser og ideen om at vi “skulle vært bedre, mykere sterkere”, slik vi heller kan tre inn i aksept for hele den vi er.
“Denne selvmedfølelsen vi kan få kontakt med gjennom yoga og meditasjon, kan bidra til at livet som helhet inneholder mer medfølelse, og på den måten kan vi etter hvert gi slipp på de negative tendensene i sinnet av selvkritikk og mindreverd”

 

ASHTANGA YOGA OG YIN YOGA

Hver tirsdag kl 19:30 fra 4. september til 11. desember er det uledete timer i Ashtanga.
Hver torsdag kl 18:00 fra 4. oktober er det ledete timer i Ashtanga yoga.
Hver torsdag kl 19:45 fra 4. oktober er det yin yoga.
Vi er i lokalene til Aspøya Fysioterapi.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Jeg vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi starter dagen med yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet. Du vil lære å integrerer dyp styrke og dyp avslapning i kjernemuskulaturen, slik du er i alle stillingene ut fra et sterkt fundament og med en indre integritet.

Yin Yoga passer for alle og gir deg virkelig en mulighet til å gi slipp både mentalt og fysisk. Vi bruker lenger tid i hver stilling, fokuserer på en rolig pust, stiller oss inn i det meditative, holder fokus innover og gir slipp på dyperesittende spenninger.

Du kan oppleve i disse timene balansen mellom yin og yang i kroppen din. Ofte lever vi en hverdag med for mye stress og “yang” aktivitet, da vil yin yoga hjelpe oss å roe ned nervesystemet, styrke kroppen og gi en dypere forankring, slik vi kan hente energi fra et roligere sted inni oss. Med en styrket yin vil vi kunne bruke mer energi uten å bli stresset eller utbrent.

Yin yoga er skånsomt, løser opp i dyperesittende spenninger, roer ned nervesystemet og virker styrkende på ledd. Alle stillinger kan bli tilpasset den enkeltes kropp.

I yin yoga jobber vi ut fra grunnprisippene i kinesisk medisin og vi jobber med å finne balanse i kropp og sinn.

Priser: 200,- drop-in
Klippekort: 1500 for 10 ganger (varer to sesonger)

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

 

KURS I HOLDNINGSMUSKULATUR OG YOGA

Nye kurs kommer snart

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

Dette kurset har fokus på å forebygge rygg- og skjelettplager og vil også tilpasses dere som allerede har utfordringer med rygg.

Vi starter timen med yoga der fokus er kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur.
Vi har fokus på at pusten tar oss gjennom øvelser som er styrkende og smidiggjørende.
På slutten av timen har vi roligere yogaøvelser for å løse opp i dyperesittende spenninger.
Timen blir tilrettelagt deltakerne.

Påmelding til: stinekoppernaes@gmail.com

 

KURS I YOGA MED SONETERAPI – nye datoer snart

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur, vi går gjennom en styrkende yogasekvens med pust som fokus. Vi lærer fundamentet i stillingene, hvor føttene skal være, kontakt med kjernemuskulatur, slik at hver stilling utføres på en balansert måte.

Etter en liten pause går vi inn i en sekvens med Yin yoga for å åpne opp blokkeringer i kroppen. I denne mykgjørende yogaformen løser vi opp i dyperesittende spenninger og avslutter med en dyp avspenning som hjelper oss å gi slipp på stress.

Etter yogaen lærer vi noen enkle teknikker for refleksologi på føttene. Du lærer hvordan du kan massere dine egne føtter for å stimulere områder som er forbundet til ryggrad og lymfesystem. Etter yogaen vil det være spesielt gunstig med soneterapi/refleksologi.

Yogaen tilpasses alle nivå, og den styrkende delen vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Ingen forkunnskaper nødvendig.

 

 

YOGA, PUST OG STEMME

Velkommen til ett kurs i yoga, pust og stemmebruk

Dagene starter med en styrkende økt med yoga for kjerne og holdningsmuskulatur. Vi lar pusten lede oss gjennom stillingene og bygger opp styrke og smidighet.
Etter yogaen jobber vi med enkle pusteteknikker og utforsker stemmen vår gjennom forskjellige teknikker.

Dette kurset passer for alle og det blir en leken måte å utforske stemmen på for å få dypere kontakt med styrken i din stemme.

Påmelding eller spørsmål til: stinekoppernaes@gmail.com

 

 

YOGA, FILOSOFI OG SKRIVING (nye datoer kommer snart)

Gjennom yoga, meditasjon og skriving basert på yogisk filosofi reflekterer vi over hvordan vi kan snu fokus i livet, bli bevisst ubevisste mønster og integrere yoga i livet.

Hver dag starter med yoga med fokus på kjernemuskulatur og terapeutiske øvelser for styrking av holdningsmuskulatur. Etter yogaen går vi inn i meditasjon, skriving og tekster som kan inspirere oss til videre fordypning i skriveprosessen.

Tankene våre har en tendens til å gå i negativ retning, til bekymringer og stress. Som om en del av oss tror at vi kan forebygge negative hendelser ved å bekymre oss om ting, selv om vi egentlig vet at det ikke hjelper.

Å bl mer bevisst disse tankene, ta et steg tilbake å få mer klarhet i hvordan vi kan gå ut av de, så har vi mulighet til å endre både hvordan vi tenker og også stressreaksjoner i kroppen.

Gjennom yoga, meditasjon og skriving basert på yogisk filosofi. reflekterer vi over hvordan vi kan snu fokus i livet, ha en positiv holdning i hverdagen og integrere yoga i livet.

Skriving er en fin bevisstgjøringsteknikk;
Å skrive ord, tanker og betraktninger etter hvert som de kommer, uten å tenke at noen nødvendigvis skal lese det, gir en frihet i tankeprosessene som bringer mer klarhet.

 

“Shadow work is the Path of the Heart Warrior”
Carl Jung

 

yinyoga