Meditasjonens enkelhet

Å meditere eller å praktisere mindfulness / bevisst tilstedeværelse er egentlig den mest naturlige tilstanden for oss å være i.
Når bevisstheten vår lærer seg å hvile i klarhet og fokus – i stedet for å konstant gå inn i tanker – så har vi funnet et sted å forankre oss, et sted å hvile i.

Du trenger ikke å stoppe tankene for å kunne meditere, vi avlærer heller bevisstheten vår å hekte seg inn i tankene og tar et steg tilbake til ren bevissthet hver gang tankene flyter forbi.

Hver gang vi husker å hvile i bevissthet i stedet for å gå inn i tanker, vil det bli lettere neste gang tankene strømmer forbi.

De fleste av oss lever livet med konstant tenking, det er der vi har lært oppmerksomheten vår til å gå. Å tenke er energikrevende og spesielt når tankene går til bekymringer, selvfordømmende tanker, og tanker som er ute av tilstedeværelse her og nå.

Gjennom meditasjon kan vi lære oss å bruke tankene mer konstruktivt og gi slipp på all unødvendig tenkning.
Hvor ofte har du gjentatt de samme tankene?
Hvor ofte har bekymringer løst problemet du har tenkt på?
Hvor ofte har problemer du har tenkt på aldri oppstått?
Hvor ofte dømmer du deg selv eller andre når du tenker?

Å få en frihet i forhold til tanker, gir en indre frihet, vi vil ikke lenger bli diktert av bevisst og ubevisst tenkning og vil se livet og oss selv med mer klarhet.

Meditasjonsteknikkene jeg holder kurs i er basert på verdsettelse, takknemlighet og kjærlighet, og teknikkene vil virke forløsende på de tankemøstrene som vi blir bevisst og ubevisst styrt av.
Mønster som vi har fått gjennom oppvekst, fra skole og samfunn og som ikke tjener vårt beste, vil få en mulighet til å blir frigjort gjennom meditasjon.

Hjertelig velkommen til neste meditasjonskurs som starter mandag 9. april kl 18:00 og går over 4 uker (nå er det kun 3 plasser ledig):

https://yogaoghelse.no/meditasjon/meditasjonskurs/

 

 

Yin Yoga, ild og hjertet

I kinesisk medisins teorier lærer vi om yin og yang og læren om de 5 elementene  – vann, tre, jord, ild og metall.

Vi ønsker å tilnærme oss et balansert forhold mellom yin og yang for å leve et liv med både nok enerig til å være kreativ, sosial og jobbe, og å ha nok ro til å kunne hvile, gå innover i stillhet og ha en god søvn.

Ild er det elementet som er mest preget av yang, det er energisk, utovergående og kreativt.

Ild er vesentlig for alle de fysiologiske prosessene i kroppen, den symboliserer flammen som opprettholder og nærer alle metabolske proseser.
Ilden hjelper Hjertet med å gi rom til Sinnet, den sørger for den varmen som milten trenger for å omdanne og transportere, den stimulerer tynntarmens funksjon, den sørger for varme til å utskille væsker og sørger for varme for å holde blod i bevegelse.

I følge kinesisk medisin så kan for lite ild blant annet gi depresjon, svekke miltens og tynntarmens funksjon, og svekke væskeutskillelse.

Både den fysiologisk ild og elementet vann stammer fra nyrene – de motsatte kvalitetene som er preget av henholdsvis yang og yin. Ild og vann balanserer og kontrollerer hverandre i hver eneste fysiologiske prosess.

Føler du deg ofte kald så kan du ha overskudd av yin eller for lite yang. Føler du deg ofte varm er det motsatt.

Ild er også elementet som er forbundet til sommeren, og når vi kommer mer i kontakt med kroppen og naturen så vil det være lettere å leve balansert og lytte til kroppens naturlige sykluser.

På kurset som holdes i mai skal vi ha fokus på ildelementet for å gjøre oss klar til sommeren og også balansere det med de andre elementene for å kjenne hva akkurat du har behov for. Hvis vi har vært for lite i ro og ikke hatt nok tid til hvile, så vil det – selv om det er vår – være bra å gi kroppen hvile. Vi finner balansen og kommer mer i kontakt med hva vi trenger når vi ser innover.

 

 

KURS I YOGA MED SONETERAPI

På dette kurset lærer du teknikker for å styrke kjerne og holdningsmuskulatur, vi går gjennom en styrkende yogasekvens med pust som fokus. Vi lærer fundamentet i stillingene, hvor føttene skal være, kontakt med kjernemuskulatur, slik at hver stilling utføres på en balansert måte.

Etter en liten pause går vi inn i en sekvens med Yin yoga for å åpne opp blokkeringer i kroppen. I denne mykgjørende yogaformen løser vi opp i dyperesittende spenninger og avslutter med en dyp avspenning som hjelper oss å gi slipp på stress.

Etter yogaen lærer vi noen enkle teknikker for refleksologi på føttene. Du lærer hvordan du kan massere dine egne føtter for å stimulere områder som er forbundet til ryggrad og lymfesystem. Etter yogaen vil det være spesielt gunstig med soneterapi/refleksologi.

Yogaen tilpasses alle nivå, og den styrkende delen vil være utfordrende også for erfarne i form av at vi trener mye styrke og jobber med å bygge et sterkt fundament.

Ingen forkunnskaper nødvendig.

Sted: Room4 i tollbugata 8
Tid: 5. mai fra 12:00 – 15:30
Pris: 450,-
Påmelding: stinekoppernaes@gmail.com

 

 

Ref: “Fundamentet i kinesisk medicin” Giovanni Maciocia

Sunn majones

1 økologisk egg (jeg brukte hele, men det går an med 2 plommer i stedet for)

1/2 sitron

Litt eplecidereddik med honningsmak (kan også bruke hvitvinseddik)

Litt salt (himalaya eller havsalt)

Litt cocosa sukker (lavere GI på 35 sammenlignet med sukker som har 82  – dette gir et jevnere blodsukker)

Ca 2 dl MCT cocosa

Ha egg i først, så sitron og de andre ingrediensene, helt til slutt oljen.

Se at egget ligger på bunnen av den høye skålen (den som tilhører stavmikseren) også bruk den delen av stavmikseren som kutter. Sett stavmikseren i bunnen av skålen før du skrur den på og sakte trekk den oppover, tok ca 20 sek eller mindre så er majonesen klar, sjekk at oljen er helt blandet inn.

Overraskende god! 😀

Her kan du kjøpe Cocosa sukker og MCT cocosa: Norges Naturmedisin Sentral
Taster du inn koden 103179 når du registrer deg første gang, så får du 10 % rabatt hver gang du handler.

 

Jeg ble inspirert til å lage majones for jeg la merke til at mills bruker soya og i tillegg vil jeg unngå usunt sukker og usunt salt som i hellmans. Jeg prøver også å unngå å forurense så mye med plast eller glass, nå er jo til og med grønnsaker pakket inn i plast, det er ganske frustrerende.

Jeg brukte MCT-oljen i majonesen for jeg har ikke funnet noe sted å bruke den i mat og kun tatt den som kosttilskudd, da var det perfekt å heller kunne bruke den i majones. Olivenolje blir for sterkt i majones og mange av de mer nøytrale oljene er ikke så sunne. MCT-oljen er helt smakløs og passer bra til majones.

MCT (medium chain triglyserides) er en sunn olje som gir stabil energi. Den gir en god energi og metthetsfølelse som varer en stund, den styrker metabolismen i kroppen, den styrker fordøyelsen og bekjemper skadelige virus og bakterier, den er balanserende på hormoner.

Vi trenger fett og vi trenger det fra riktige kilder. Noen fettsyrer skal spises uten å varme de opp – som kilder til omega 3 blir ødelagt ved for høy varme.
For å lage mat er det best å bruke nøytral cocosa, smør eller ghee. De tåler høy temperatur. Olivenolje extra virgin er sunt på salater, men blir ødelagt ved høy temperatur. Rapsolje tåler heller ikke for høy temperatur og når vi kjøper den i butikken så er den ofte overbehandlet/oppvarmet og fettsyrene er ikke lenger sunne.

Gode kilder til omega 3 er chiafrø, hampfrø, linfrø, valnøtter og fet fisk.

Ha en fin mandag 🙂

Finn steder å puste

Finn steder å puste for å være mer til stede, finn steder i naturen som gjør det lettere å puste, finn steder i kroppen som trenger og åpnes opp med mer pust og tilstedeværelse, finn steder i hverdagen hvor du kan stoppe opp å puste.

Pust gir livsenergi, glede, tilstedeværelse, forbindelsen til kroppen, ro, trygghet, pusten gir oss mulighet til å være mer i det meditative og gjør det enklere å gå inn i meditasjon.

Å holde pusten gjør at kroppen tror det er noe å være redd for og den kan gå inn i fight/flight modus, den tror det er fare på ferde. Slik skaper vi stress-responser i kroppen i helt normale omstendigheter, fordi vi forteller kroppen gjennom pusten at den skal være redd og være klar for å bli angrepet.

Å puste rolige pust, huske å puste helt ut før du trekker pusten naturlig inn, stiumulerer vagusnerven og det parasympatiske nervesystemet. Vi føler oss trygg, mer tilstede, det er lettere å være mer til stede med de vi er glad i, det blir lettere å gjøre oppgaver uten å stresse. Vi kan ha et sterkt fokus og være effektiv, uten å stresse, dette er det pust og meditasjon gir.
Husk å stoppe opp og puste i løpet av dagen din, er du midt i oppgaver du blir stresset av eller inni tanker du blir stresset av? Ta noen rolige pust, la mellomgulvet bli mykt og legg merke til hva som skjer i kroppen din.

Ønsker deg ei strålende fin helg med tilstedeværelse i alt du gjør  ❤

Her er noen gratis ledete meditasjoner og noen er fokus på pust: ledete meditasjoner

Neste kurs i meditasjon: https://yogaoghelse.no/meditasjon/meditasjonskurs/

 

 

 

 

Yoga, pust, stemme & vagusnerven

Vagusnerven er den viktigste parasympatiske nerven og forsyner de fleste innvollsorganer.

Når den blir stimulert har den blant annet en positive effekt mot betennelser i lever, milt og tarmer, den senker blodtrykk og minsker risikoen for hjertesykdommer, den kan hjelpe mot depresjon og angst og være styrkende på mellommenneskelige forhold.

Det er flere måter å stimulere vagusnerven på og noen av de er yoga, meditasjon, dype pust, sang, nynning og chanting.

7. april holder jeg kurs i yoga, pust og stemme.

Dagene starter med en styrkende økt med yoga for kjerne og holdningsmuskulatur. Vi lar pusten lede oss gjennom stillingene og bygger opp styrke og smidighet.
Etter yogaen jobber vi med enkle pusteteknikker og utforsker stemmen vår gjennom forskjellige teknikker.

Dette kurset passer for alle og det blir en leken måte å utforske stemmen på for å få dypere kontakt med styrken i din stemme.

Pris: 400,-
Tid: 7. april kl 14:00 – 16:30

Hjertelig velkommen!

Påmelding eller spørsmål til: stinekoppernaes@gmail.com
Kurset holdes på YamYoga

 

Kurs i yoga, pust & stemme

 

 

Ref:
sml.snl.no

selfhacked.com

autonomicrecovery.com

Frihet & medfølelse – Dag 21

Når vi har begynt på veien å gå innover i oss selv, vil vi underveis oppdage forskjellige mønster og opplagrete/undertrykte følelser som holder oss tilbake i livet vårt. Dette kan gjøre at vi ikke alltid tør å være oss selv, som gjør at vi noen ganger tar valg som ikke er det modigste vi kunne gjort. Når vi begynner å legge merke til at vi blir styrt av underbevisste frykter og begrensende tanker, så kan vi bli utålmodige med oss selv og dømme oss selv enda hardere enn det vi allerede gjør.

For å gjøre denne veien mye mer gledesfylt er det største steget det å akseptere oss selv akkurat der vi er nå – det er mye frihet i det! Det å akseptere alle valgene vi har tatt til nå uten fordømmelse, akseptere alt vi har undertrykket og begynne å gi kjærlighet til oss selv nå, akseptere at vi ikke alltid var modig nok til å si eller leve vår sannhet, men velge å være ærlig med oss selv og godta der vi er nå. Det å akseptere der vi er nå, både inni oss selv og i livet, gir også rom til at ting kan transformeres og de ytre valgene blir lettere å ta når vi ikke blokkerer oss selv med motstanden mot å være der vi er akkurat nå.

Som med alle andre veier i livet, vil veien innover bringe opp akkurat de samme mønstrene som styrer oss ellers i livet. Er du utålmodig ellers i livet, så vil du mest sannsynlig bli utålmodig når du mediterer eller når samme mønster kommer opp hundrende gang og du tenker “er jeg ikke ferdig med dette ennå”. Har du tendens til å være selvkritisk og perfeksjonistisk, så er det sannsynlig at dette også kommer opp i forhold til meditasjon og de mønstrene du bærer, “jeg skulle vært mer kjærlighetsfull”, “jeg skulle vært bedre på å akseptere meg selv”, osv. Dette er igjen bare tankene dine som kommer inn for å ha et ord med i laget, ikke tro på de og observer de akkurat som alle andre tanker. Så snart du ser tanker med nøytralitet og tilstedeværelse, slipper vi identifikasjonen og da har de ikke lenger noen negativ virkning på oss.

“The path into the light seems dark”
Lao Tzu

 

Det å velge det som gir deg mer frihet i livet, mer selvaksept, mer glede og gjør de tingene du er redd for, vil være en mer varsom vei når vi har med oss medfølelse. Det å se at du er allerede det som er bakenfor frykter og tanker, og samtidig akseptere at du har fått noen negative tendenser fra verden du er vokst opp i. Ikke gjør det til en kamp mellom deg og dine frykter/ego, men heller til en lek der du kan bli mer og mer klar over alle dine sider og la hele deg bli akseptert mer og mer. I denne aksepten er kjærligheten og medfølelsen til deg selv og andre, i denne aksepten er også frihet.

 

“Compassion for others begins with kindness to ourselves.”
Pema Chodron

 

Tusen takk for du har vært med på dette kurset! 🙂
Ønsker deg lykke til med alt videre.

Hvis du har spørsmål kan du sende meg en e-post på: stinekoppernaes@gmail.com

Vil du fordype deg videre i meditasjon? Neste kurs holder i Ålesund holder jeg i mars, der vil du lære teknikker som gjør det enkelt å meditere både med øyne åpne og lukket: meditasjonskurs

Er det visse mønster du føler er vanskelig å komme videre fra, så kan ThetaHealing være en bra teknikk for å endre/transformere tankemønster

I april holder jeg kurs i yoga, pust og stemmebruk

Ønsker du å følge meg videre kan du følge denne sida ved å trykke follow til høyre eller du kan sende en e-post til stinekoppernaes@gmail.com hvis du ønsker å motta nyhetsbrev. (Ca en gang per måned)

Kjærlighet – Dag 20

Det eneste som skiller oss fra å ha ro, balanse og harmoni inni oss, er at vi til dels lever i en separasjon fra kjærligheten i oss selv.
Vi er oppvokst i en verden der de aller fleste er fanget av frykter og en ide om at her ikke er nok til alle, og etter hvert blir dette også integrert som et trossystem i oss.
Dette gjør at vi lærer oss til å tro at “jeg ikke er god nok som jeg er”, “jeg må kjempe for min plass”, “jeg må være på en viss måte for å være innenfor i gruppen/samfunnet”, “jeg må oppnå anerkjennelse fra andre for å bevise at jeg fortjener kjærlighet”, “noen andre må elske meg før jeg kan elske meg selv”, osv.

Disse trosmønstrene ligger etterhvert i det ubevisste og kan derfra styre valgene våre. Det gjør at vi kan bli kontrollerende i forhold for vi er redd for å miste, vi kan skyve andre bort fra oss for vi er redd for avvisning, vi kan holde tilbake vår sannhet av frykt for å ikke bli godtatt, vi kan holde fast på en jobb i frykt for å ikke klare oss hvis vi velger noe annet, listen er endeløs og du vet best hva som ressonerer med deg.

Når vi har uintegrerte sider i oss som vi ikke er glad i, så holder vi nede også våre egne ressurser. Har du blitt fortalt at du ikke skal være høylytt, så kan du undertrykke styrken din. Har du blitt fortalt at det ikke er bra å skryte av deg selv, kan du undertrykke talentet ditt. Har du opplevd å bli avvist når du har vist noen interesse eller kjærlighet, så kan du bli redd for å vise kjærlighet på nytt.

Når vi har undertrykte sider i oss, som vi ikke anerkjenner, er det også lett å se disse sidene i andre og da bli fordømmende mot det vi ser. Det vi ikke liker i oss selv, dømmer vi i andre og da er det også lettere å få negative reaksjoner mot det vi ser. Det kan også være du ser sider i andre som du beundrer, og hvis du undertrykker disse sidene i deg selv, så kan den beundringen gå over i sjalusi. Når du begynner å bli bevisst at de forskjellige egenskapene også er i deg selv, så kan du finne aksept, integrere det du har undertrykket og la de blokkeringene som sitter rundt minnet få rom til å bli gitt tilbake til stillhet og kjærlighet.

I dag kan du gjerne skrive ned:
Egenskaper du beundrer i deg selv.
Egenskaper du beundrer i andre.
Egenskaper du selv har som du beundrer i andre. Bruker du disse egenskapene i livet ditt nå? Kan du finne måter å integrere de egenskapene du ikke bruker?

Dagens meditasjon har fokus på å helbrede forholdene våre og da først og fremst forholdet til oss selv:
Meditasjon med fokus på kjærlighet og forhold