Kurs i Ashtanga i Ålesund

Vi har begynt å sette opp høstens kurs.

På onsdager kl 17:30 blir det nybegynnerkurs i Kongensgate 1 i Ålesund i Ashtanga yoga.

Oppstart: onsdag 2. september kl 17:30
Pris: 2400,- for 13 uker.
Påmelding i denne lenken: https://yogaoghelse.punchpass.com/passes/64756
eller til stine@yogaoghelse.no

(For å overholde smittevernsregler er vi færre deltakere på timene nå)

Yogaen kan tilpasses hver enkelts kropp og du får nøye innføring i pust og øvelser for aktivering av støttende muskulatur, slik at yogaen blir utført på en sunn måte for din kropp.

Etter dette kurset kan du fortsette på de ukentlige timene i Ashtanga yoga.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene vi gjør.
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.
Vi lærer en pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.

Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten.

Når vi praktiserer yoga så vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Du blir veiledet i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet.

Dette kurset holdes av Hildegunn Blindheim – hun er sertifisert lærer i Ashtanga yoga med flere års erfaring som instruktør. Hildegunn har 2 utdannelser og andre fordypningskurs innen Ashtanga yoga i inn-og utland.

Sommeryoga i Ålesund

Har du lyst å gjøre yoga og pilates i sommer?

Vi har åpent gjennom hele sommeren i andre etasje i Kongensgate 1 på Sankten i Ålesund.

Vi har både timer for deg som er nybegynner og også timer for deg som har gjort litt yoga tidligere.

Her kan du se hvilke timer vi har sommer og kjøpe klippekort, drop-in eller månedeskort medlemskap:
Yoga & pilates i sommer i Ålesund

Månedskort for sommeren koster 1029,- og du kan starte opp når du ønsker gjennom juni, juli og august:
Her kan du kjøpe måndeskort for sommeren

Har du spørsmål om timene så gjerne sende melding til stine@yogaoghelse.no

«And so with the sunshine and the great bursts of leaves growing on the trees, just as things grow in fast movies, I had that familiar conviction that life was beginning over again with the summer.»

F.Scott Fitzgerald

10 ukers meditasjonskurs

Meditasjonskurs på nett – du mottar alle meditasjonene i din innboks – 1 gang per uke.

Over 10 uker går vi inn i 10 temaer med meditasjoner.

Normal pris: 474,- , men 75 % sommer-rabatt ut juli:
Taste inn SOMMER75 i feltet «rabattkode
» når du kjøper kurset her.

Du får meditasjonene med tilhørende tema tilsendt på mail, og du velger selv når du vil meditere.
Alle meditasjonene er i soundcloud, og du kan også laste ned soundcloud som en app for enkelt å ha tilgang til de når du ønsker. Tilgangen har du alltid på din mail, og du kan lage en egen mappe for dette så du enkelt har tilgang når du ønsker det.

Det kan være lettere å få inn meditasjon som en del av din hverdag, hvis du kan finne en tid på dagen hvor du vet du kan være uforstyrret i 10 til 20 minutt. De fleste av meditasjoene er på rundt 10 minutt, men etter veiledningen inn over i meditasjon så kan du gjerne sitte lenger.

Temaene vi går inn i kan integreres i din hverdag, og på kurset får du også teknikker som gjør det lettere å integrere mer meditasjon, bevissthet og tilstedeværelse i hverdagen.

Kurset innholder:

  • 10 meditasjoner over 10 uker – som gjerne kan repeteres daglig, da de vil ta deg til dypere nivå av bevissthet jo mer du mediterer.
  • Teknikker for å leve med mindre stress og mer tilstedeværelse i din hverdag.
  • Inspirasjon til å fortsette med meditasjon og øvelser for hvordan du kan integrere mer bevissthet også med åpne øyne.

Eksempel på meditasjoner du lærer:

  • Meditasjoner som frigjør negative tankemønster og frykter.
  • Meditasjoner for dypere tillit og frihet.
  • Meditasjoner for å bedre søvn.

Noen av temaene vi går inn i:
Gå inn i dypere tillit til deg selv.
Bevisstgjøre tvil slik at den kan bli frigjort.
Oppleve mer indre frihet.
Bevisstgjøre kontroll slik den kan frigjøres.
Gå inn i verdsettelse.
Bevisstgjøre kritikk slik det kan bli frigjort.
Gå inn i dypere forbindelse til deg selv.
Bevisstgjøre mønster av ensomhet.

Kurset koster egentlig 474,- men jeg har laget en rabatt på 75 % frem til slutten av juli.

Du kan taste inn rabattkoden SOMMER75 når du skal kjøpe kurset.
Her finner du påmelding

Pilates & yoga

Vi fortsetter med timer gjennom sommeren, og har både pilates og yoga på timeplanen.

Vi må fortsatt overholde smittevernregler og er derfor bare 6 deltakere på timen og alle har med eget utstyr.

Her er oversikt over timeplan

PILATES

På onsdager 18:30 har vi timer i pilates

Denne timen passer også for deg som er ny til pilates, og øvelsene kan tilpasses hver enkelts kropp.

Pilates trening består av en serie med øvelser, utført med kontrollerte bevegelser, for å bygge opp styrke og bevegelighet av hele kroppen, med særlig fokus på kjernemuskulatur. Øvelsene vil tilpasses hver enkelt i klassen.

På disse timene vil du få grundig innføring i pilates prinsipper, og veiledning i øvelsene tilpasset deg og din kropp. Det vil også tilrettelegges om du har utfordringer som skader, ledd plager, rygg plager eller andre smerter.

YIN YOGA

På onsdager kl 20:00 og fredager kl 16:30 har vi timer i yin yoga

Yin Yoga passer for alle og gir deg virkelig en mulighet til å gi slipp både mentalt og fysisk. Vi bruker lenger tid i hver stilling, fokuserer på en rolig pust, stiller oss inn i det meditative, holder fokus innover og gir slipp på dyperesittende spenninger.

Du kan oppleve i disse timene balansen mellom yin og yang i  kroppen din. Ofte lever vi en hverdag med for mye stress og “yang” aktivitet, da vil yin yoga hjelpe oss å roe ned nervesystemet, styrke kroppen og gi en dypere forankring, slik vi kan hente energi fra et roligere sted inni oss. Med en styrket yin vil vi kunne bruke mer energi uten å bli stresset eller utbrent.

Yin yoga er skånsomt, løser opp i dyperesittende spenninger, roer ned nervesystemet og virker  styrkende på ledd. Alle stillinger kan bli tilpasset den enkeltes kropp.

I yin yoga jobber vi ut fra grunnprisippene i kinesisk medisin og vi jobber med å finne balanse i kropp og sinn.

Påmelding og nye kurs finner du her: timeplan

YOGA FLYT

Yoga flyt timer har vi to ganger i uka: Mandager kl 17:30 og fredager 7:30

En nydelig time yoga flyt som både styrker og mykner kroppen.

Passer også for nybegynnere!

Timen inneholder kort meditasjon / sentrering, solhilsener, stående og sittande asanas, timen tilpasses dagen og deltakerne.

ASHTANGA YOGA LIGHT

Ashtanga yoga light har vi på tirsdager kl 18:30 og enkelte lørdager kl 16:15

Dette er en time som også passer for deg som synes en vanlig time i ledet Ashtanga blir litt for utfordrende pga utfordringer med ledd eller andre ting.

På denne timen bruker vi litt tid på å varme opp før solhilsener og vi jobber med øvelser som har fokus på å styrke kjerne og rygg. Vi går gjennom detaljer i noen av stillingene for å ha et grunnlag i stillingen som gir god støtte for en trygg praksis. Hver time vil ha litt forskjellig fokus.

KJERNE BALANSE OG RYTME

Kjerne, balanse og rytme på torsdager kl 11:00

Velkommen til en herlig «feelgood»-time som alle kan være med på, til musikk fra hele verden. Vi jobber med å gi slipp på spente muskler, finne stabilitet og kjernemuskler, bedre energi og kroppsbevissthet, slik at du kan føle deg styrket til å takle de utfordringer og oppgaver hverdagen har å by på.

Om Synnøve Ask:
Fysioterapeut med spesiale i langvarige smertetilstander. Videreutdannelse innen treningsterapi, dans og bevegelsesglede, samt kognitiv terapi, kosthold og ernæring,

ULEDET ASHTANGA

Uledet Ashtanga er på torsdager kl 17:30

Dette er en klasse som passer for deg som allerede har nybegynnerkurs i Ashtanga Yoga.

I Ashtanga Yoga lærer vi å bruke pusten i en flyt med bevegelsene, sammen med noe som kalles bandhas (energilåser) og drishti (fokuspunkter).
Denne forbindelsen mellom hvor vi fester blikket, pusten og bevegelsen i stillingene gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.

Vi bruker en dyp pust som blant annet varmer opp kroppen, hjelper deg å holde fokus innover og virker rensende på kroppen.
Vi gjør en fast sekvens hver gang og etter hvert så lærer du denne sekvensen uten instruksjon. Når du etter hvert kan sekvensen vil du kunne ha et sterkere fokus innover i deg selv når du praktiserer. Jeg vil hjelpe deg til fordypning i stillingene og veilede videre i serien når du er klar for det.

I Ashtanga Yoga vil kroppen din bygge opp styrke samtidig som den får mer fleksibilitet, pusten og bevegelsene renser nervesystemet og sinnet stilnes når vi praktiserer på denne måten. Når vi praktiserer yoga vil resten av dagen være mer avslappet og effektiv, nå har kroppen både en sterkere og åpnere holdning, pusten er åpnere og friere, og sinnet er mer fokusert og stille.

Jeg veileder deg i Ashtanga på en varsom måte, tilpasset din kropp og dine ønsker for hva yoga skal gi deg i ditt liv. Dette gjør at den forholdsvis krevende Ashtanga-serien kan bli integrert i det tempoet du og din kropp tillater, der du gradvis bygger opp styrke og fleksibilitet.

Vi setter opp flere timer etter hvert som flere kommer tilbake til timer hos oss 🙂
Hjertelig velkommen til yoga & pilates i andre etasje i Kongensgate 1 på Sankten i Ålesund.

Kurs i meditasjon & chakraer

Dette kurset holdes i Kongensgate 1 i Ålesund, men vil også være tilgjengelig på nett.
Nettkurset vil du fortsette å ha tilgang til slik du kan gjøre det når du ønsker.

Dette kurset passer både for deg som er nybegynner og deg som har erfaring med meditasjon. Alle meditasjonene på dette kurset er med veiledning og vi jobber med å bevisstgjøre skyggesider og styrke energien og bevisstheten vår gjennom meditasjon og skriving.

27. juni kl 15:00 – 18:00
Pris: 750,-
Påmelding: https://yogaoghelse.punchpass.com/passes/61270
Spørsmål til stine@yogaoghelse.no

I kroppen har vi syv hovedsenter for energi som på sanskrit kalles chakraer – direkte oversatt til norsk betyr det ildhjul og er også kalt energihjul.

Disse syv primære chakraene er subtile energisenter som ligger langs ryggraden. Vært chakra representerer forskjellige sider av vår bevissthet. Hvert chakra bærer styrkene våre og når de er i balanse så kan vi for eksempel oppleve ubetinget kjærlighet og glede, vi våger å leve vår sannhet uavhengig av samfunnets forventninger og vi føle oss trygge og forankret i kroppen vår og på jorda.

Chakraene bærer også våre skyggesider. For eksempel kan de gangene vi har blitt avvist stenge av for kjærlighet, når vi har vært utrygge kan vi ha mistet følelsen av å være trygge i vår egen kropp, når vi har blitt straffet for å si vår sannhet så kan vi ha undertrykket styrken og sannheten vår.

Gjennom meditasjon og annet energiarbeid, så jobber vi med å løse opp i det som blokkerer chakraene våre, vi løser opp i opplagrete følelser og gamle minner og frigjør energien som er i chakraene. Dette gjør at vi kan føle oss friere i kroppen og bruke vår egen energi mer konstruktivt.

Du blir veiledet gjennom forskjellige meditasjoner hvor vi bevisstgjør hvert chakra, dets styrke og skyggeside, vi bruker også en teknikk kalt thetahealing for å løse opp i eventuelle blokkeringer i chakraene. Vi bruker skriving som verktøy slik du enkelt kan ta med deg det du jobber med på kurset og fortsette å fordype deg hjemme.

Velkommen ♥

Meditasjon for transformasjon

Livet er i forandring hele tiden og denne meditasjonen har fokus på å akseptere forandring inni oss og rundt oss.

I aksept kan vi også tillate det som har motstand mot forandringer og være i en mer åpen og nysgjerrig tilstand til oss selv og livet.

Tenkte det var et fint fokus nå på våren når alt blomstrer og transformeres rundt oss.

Ønsker du å fordype deg videre i meditasjon – 50 % avslag på kurset 20 meditasjoner ut mai.
Det finner du her

“Embrace each challenge in your life as an opportunity for self-transformation.”

Bernie S. Siegel

1 time yoga

Ny yogavideo, spilt inn i studio med to flotte yoginier til stede på timen. Så takknemlig for å kunne begynne på igjen med timer, dere som kommer på timene gir jeg mye glede og inspirasjon!

Denne yogatimen inneholder styrkende øvelser, vi har fokus på kjerne og pust og avslutter med rolig yoga og en guidet avspenning i Savasana.

Litt yoga hver dag gir blant annet mer letthet og glede i kroppen, en bedre pust, mykere og sterkere kropp og kan forebygge stress og ryggplager. Når vi føler oss bedre i kroppen frigjøres mer energi til å gjøre det som gir oss glede.

Ønsker deg en fin dag!

Gratis guidet meditasjon

Ca 5 minutt guidet meditasjon i naturen som du kan gjøre både innendørs og utendørs.

Litt lyder fra jobbing i hagene i nabolaget, men vi kan praktisere det yogiene kaller pratyahara – som betyr å trekke vår bevissthet ut fra sansene og innover. Da får vi øvd oss på å ikke bli forstyrret av lyder rundt oss.

Vi fortsetter med 50 % rabatt på kurset vår i 20 meditasjoner. Koden i mai er VÅRGLEDE50 som du kan taste inn når du kjøper kurset.

Vi har fått mange tilbakemeldinger fra fornøyde deltakere.

Du beholder hele kurset og de 20 meditasjonene for alltid. Meditasjon er noe vi gjerne kan gjøre hver dag for å skape mer tilstedeværelse og indre stabilitet. På kurset går vi inn i 20 temaer for å frigjøre det som kan blokkere din bevisste tilstedeværelse.

Du kan lese mer om kurset her: meditasjon på nett

““We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.”

Terence McKenna
Litt inspirasjon fra Rumi

Å gå barbeint i gresset

Jording ioniserer kroppen. Det virker som en antioksidant på kroppen og frigjør oksidativt stress som kan skape ubalanser og betennelser i kroppen og samtidig tilfører naturen ionene kroppen har nytte av. Når vi er i naturen så er vi i direkte kontakt med jordens elektroner, og disse har en spesielt god effekt på hvor kropp og helse. Å være i naturen og aller helst barbeint er en gratis og fin måte å bevare en god helse og sunn kropp og lettere å gjennomføre nå om vårenJeg står også barbeint i gresset om vinteren, det føles forankrende, styrkende og balanserende.

Jording kan blant annet bedre søvnen, senke stressnivå i kroppen og bedre betennelser i kroppen.

I et studie (du kan lese mer i forskningsartikkelen under) viste det seg at de som sov på en madrass som var forbundet til jorden utenfor hadde bedre søvn, mindre smerter, sovnet fortere, mindre stivhet og generelt mer velvære.

Natur & yoga <3

Chakraene er et energisystem som man forholder seg til i yoga og i andre tradisjoner som har fokus på å finne vår indre balanse. Vi har flere energisentre i hele kroppen, og disse kan vi finne balansen i gjennom for eksempel å være i naturen, gjøre yoga, i meditasjon, akupunktur og soneterapi, eller ved å jobbe med terapier for å frigjøre følelser og frykter som vi har undertrykket.

Det første chakraet – Muladhara sitter nederst i ryggraden. Dette energisenteret i balanse gjør at vi føler oss fysisk trygg og kjenner en god forbindelse med jorda.
(Snart kommer nytt kurs i chakraer med meditasjoner.)

Ref:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265077/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4378297/

Ashtanga yoga

Vi fortsetter med timer på nett fremover, men etter hvert blir det åpent for en til en timer og også utendørs timer med 5 deltakere. Håper på mye finevær! Det trenger vi etter denne lange vindfulle vinteren!

Kommer med oppdatering om privattimer etter hvert. Dere som bestiller det får gratis tilgang til medlemsgruppa, slik dere kan praktisere yoga hjemme etterpå.

Du kan også være med i medlemsgruppa med klippekort eller drop-in. En uke tilgang for et klipp eller drop-in.

I medlemsgruppa har vi både yoga, pilates og meditasjoner, og kurset 21 dager til balanse som jobber med indre prosesser og tankesett.

Denne filmen inneholder solhilsener, noen stående stillinger og noen avsluttende. Viser modifiserte versjoner av stillingene, men denne videoen passer best for deg som har lært grunnleggende teknikk fra før.