Vagusnerven, yoga & pust

På meditasjonsutdannelsen som starter i oktober har vi en helg om pust og blant annet vagusnerven. Vagusnerven er den viktigste parasympatiske nerven (det beroligende nervesystemet) og blir styrket av blant annet yoga, meditasjon og pust.

I det stressete samfunnet vi lever i i dag, har mange av oss et overaktivert sympatisk nervesystemet (fight/flight). I tillegg til en aktiv arbeidsdag – og for mange av oss uten så mye fysisk aktivitet – så drikker noen av oss mye kaffi, kanskje vi spiser mat som får blodsukker til å gå mye opp og ned, og vi blir vant til å være overaktivert. Dette kan blant annet påvirke endokrinsystemet slik at vi får hormonelle ubalanser.

Gjennom yoga, pust og meditasjon kan vi lære oss å styrke vagusnerven, og på denne måten balanseres de to nervesystemene slik at det blir en bedre samhandling mellom de.

Kan du akkurat nå, når du leser dette, legge merke til hvordan du har det inn i deg. Så puste helt ut, så slippe opp magemusklene, slippe kjevene, la innpusten komme inn av seg selv, og gjenta dette noen ganger. Så igjen legge merke til hvordan du har det inni deg nå.
Denne enkle vanen, stoppe opp, lytte og ha fokus på pusten, kan du enkelt integrere i din arbeidsdag / hverdag, og dette vil kunne styrke balansen i nervesystemet og kroppen din.

Vagusnerven påvirker blant annet:
Hjerterytme – ved rolige pust, styrkes vagus og hjerteslagene roer seg ned.
Fordøyelse – blodsirkulasjon går til fordøyelse når vagusnerven er aktivert.
Blodtrykk – senkes ved aktivering av vagusnerven
Ubalanse er linket til autoimmune sykdommer: revmatiske sykdommer, betennelsessykdommer i tarm
Ubalanse er linket til ME, ADHD, depresjon og angst
Balanse i endokrinsystemet.

Vagusnerven styrkes av:
• Pust – rolige pust, lengre utpust enn innpust, gjesping, sukking, diafragmatsike pust.
• Sang, chanting og nynning
• Yoga, tai chi, chi gong, dans, trening
• Gode relasjoner og påvirker også til å være i gode relasjoner gjennom frigjøring av oxytocin – kjærlighetshormonet.
• Meditasjon og bønn
• Kulde – kalde dusjer og bad
• Latter
• Faste

Finn hvile med god samvittighet, og se om du kan integrere noen pauser i hverdagen til pust eller noen av de andre tingene som hjelper for å styrke vagusnerven.

Neste meditasjonskurs i Ålesund finner du her: meditasjonskurs

“Rushing into action, you fail.
Trying to grasp things, you lose them.
Forcing a project to completion,
you ruin what was almost ripe.

Therefore the Master takes action
by letting things take their course.
He remains as calm at the end
as at the beginning.
He has nothing,
thus has nothing to lose.
What he desires is non-desire;
what he learns is to unlearn.
He simply reminds people
of who they have always been.
He cares about nothing but the Tao.
Thus he can care for all things.”

― Lao Tzu, Tao The Ching


Leave a Reply