Hvorfor skal jeg gjøre det da?

Når vi skal gjennomføre noe som ikke nødvendigvis gir oss en umiddelbar følelse av velvære, så trenger vi gjerne litt ekstra motivasjon til å gjennomføre det. Å spise en sjokolade f.eks er ganske lett å gjennomføre fordi det gir en umiddelbar følelse av god smak og velvære, men f.eks det å meditere føles ikke nødvendigvis så bra til å begynne med. Det kan både gjøre oss rastløse og utålmodige, vi kan kjenne på følelser vi helst ikke vil kjenne på, vi kan bli oppmerksomme på de 100000 tankene som seiler gjennom hodet vårt hver dag. Men på lengre sikt vil meditasjon gi oss mer glede i livet og mer indre ro.

 

Har du lyst å starte med en ny vane? Som å trene, meditere eller gjøre yoga? En god motivasjonsfaktor for å skape en ny god rutine kan da være å finne ut hvorfor du skal gjøre det.

 

F.eks hvis du vil innføre en meditasjonspraksis i din daglige rutine, så kan det være at du har motstand mot å i det hele tatt bruke tid på det. Det kan føles unyttig og lite produktivt når du bare sitter der uten å gjøre noe. Og noen ganger kommer tankene våre inn og forteller oss alle gode grunner for hvorfor ikke meditasjon virker. Da kan det hjelpe å ha ett hvorfor, som kan minne deg på grunnen til at du i det hele tatt startet å meditere, trene eller hva enn det er du ønsker å integrere.

 

Jeg mediterer f.eks fordi:
– det gir meg pause fra og et mer objektivt forhold til tanker.
– det skaper et større rom inn i meg, som igjen gjør det lettere å akseptere følelser som de er.
– det gir meg mer ro, trygghet og glede.
– det gjør at jeg ikke reagerer så lett på ytre omstendigheter.
– det gir meg en indre opplevelse av den rene tilstedeværelsen, som er behagelig å hvile i, og jo mer jeg mediterer jo bedre er denne opplevelsen.

 

Har du ett hvorfor som kan motivere deg til å gjennomføre det du ønsker?

Å skrive ned ditt hvorfor som en påminner kan styrke motivasjonen din til å gjennomføre det du ønsker 🙂

 

Leave a Reply