Ernæring – Dag 19

Ernæring er et sammensatt tema og min erfaring med det er at det er ikke ett type kosthold som passer til alle og derfor er det å komme i kontakt med sin egen kropp og dens behov det viktigste når det kommer til ernæring. Å bli mer bevisst kroppens tisltand både når vi spiser og ellers, kan senke stressresponsene i kroppen som igjen kan bedre fordøyelse og endokrinsystemet.

Hvilken type mat kjenner du gir deg energi – langvarig energi? Hvilken type mat blir du sløvere av? Hvilken mat blir du stresset av? Hvilken mat gir deg en god metthetsfølelse og ro? Er det noe du kjenner du reagerer på som du kanskje kan spise mindre av, er det noe du får mer energi av som du kan spise mer av?

Det å bli mer intuitiv i forhold til kroppens behov er en form for egenomsorg som vil gjøre jordelementet sterkere – jordelementet er også knyttet til magen vår i kinesisk medisin. Når jordelementet er styrket så vil vi også lettere ta opp næringsstoffene fra maten.

Det vi ofte ikke får i oss nok av (og heldigvis er det mer fokus på kosthold blant enkelte leger også nå ) er vitamin D – både fordi vi beskytter oss mot sola og her er lite sol i Norge. Forskning viser at vitamin D er viktig blant annet for benhelsen vår, skjoldbruskkjertelen (stoffskiftet), blodtrykket vårt, tilheling av skader i leddbånd og andre vev, humøret – mangel på vitamin D kan føre til vinterdepresjon.
Hvis du er veganer så kan vitamin B12 være utfordrende å få nok av, men produkter som chlorella inneholder både B12 og jern.

Det vi også må ha for å fungere optimalt er omega3 – det får vi blant annet gjennom fet fisk, chiafrø, linfrø, valnøtter og hampfrø. Hvis du ikke får i deg dette daglig, så vil jeg anbefale å ta et tilskudd av omega3.
Forskning har vist at omega3 blant annet styrker vår mentale helse og kan ha en positiv effekt på mennesker som er deprimerte eller har angst. Omega3 kan bedre synet, bedre barnets helse når man tar det under graviditet, bedrer risikofaktorer ved hjertesykdom, kan redusere symptomer på ADHD, bekjempe betennelser i kroppen og bekjempe autoimmune sykdommer.

Hvis du ikke spiser sjømat og lite melkeprodukter, så kan du få for lavt jod. Da kan man ta tilskudd som er laget av alger.

Balanse i både vitaminer og mineraler er viktig for at helsen vår skal være optimal. Det vil variere fra person til person om vi har nok eller mangler noe. Noen vitaminer som C og de fleste B-viatminer er vannløselige og ikke så farlig å ta for mye av det, men f.eks vitamin A kan være giftig ved overdose. Mineraler virker sammen i kroppen, og tar du for eksempel kalsium når du egentlig trenger magnesium vil det ha en negativ effekt på helsen.

Hvis det er matvarer du reagerer på så vil kroppen ha vanskeligere for å ta opp næring fra maten. Har du en intoleranse mot f.eks hvete eller melk så vil det skape irritasjon i tarmen som igjen vil føre til dårligere opptak.

Hvis du skal trappe ned på noen matvarer, så ha fokus på hva du skal erstatte disse matvarene med, slik at du får nok næring og det er lettere å slutte. Skal du teste f.eks om hvete ikke er bra for deg, så finnes det gode brød av speltmel. Det er ikke alltid det er gluten man er allergisk mot, det kan være andre ting i hveten man reagerer på.

Når det kommer til dietter så synes jeg det vært altfor mye fokus på hvordan vi skal gå ned i vekt og heldigvis har trenden snudd de siste årene rundt dette. Når vi fokuserer heller på at kroppen skal få det den trenger av både næringstoffer, mineraler og vitaminer, så vil man oppnå en større balanse og mer energi. Trenger man å gå opp eller ned i vekt, så vil ofte kroppen da justere seg selv. Det viktigste tenker jeg er at vi integrerer et kosthold vi kan leve med hele livet og som gir oss nok næring og energi.

Kroppen responderer positivt på trygghet og kjærlighet. Når vi tar oss tid til å spise måltidene våre i ro, gir kroppen det den trenger for å være sunn og ha nok næring, så vil kroppen bli mer i balanse.

urter.jpg

4 thoughts on “Ernæring – Dag 19

    1. Hei Kjersti, takk for du ble med på kurset 😉 Detox kurer spørs det litt hva du har behov for. Kanskje ha en periode med mye vann, rensende urter som brennesle og løvetann og spise mye frukt og grønt – grønnsaksupper, smoothies osv, nøtter som mandler og valnøtter (Starter du med det på morgenen så er det rensende på fordøyelsen). Fjerne raffinert sukker, hvetemel, kjøtt og fisk, oster, melkeprodukter, soya, mais. Viktig å få i seg nok mat da hvis du gjør det over flere dager og spesielt hvis du skal på jobb – nøtter og frø, kokosmelk, chiafrø og hampfrø har mye proteiner og omega3, starte dagen med f.eks grøt med mye nøtter og frø i. Erstatte melk med havremelk eller mandelmelk. Tilskudd som spirulina, hvetegress og chlorella er rensende samtidig som det gir næring til kroppen. Sun chlorella får ut tungmetaller. Drikke mye kokt vann. Liker best selv å forandre kosten min over lengre tid med nok mat 😀 , i stedet for å ha en intens kortvarig kur.

Leave a Reply