Ernæring – Dag 19

Ernæring er et sammensatt tema og min erfaring med det er at det er ikke ett type kosthold som passer til alle og derfor er det å komme i kontakt med sin egen kropp og dens behov det viktigste når det kommer til ernæring.

Hvilken type mat kjenner du gir deg energi – langvarig energi? Hvilken type mat blir du sløvere av? Hvilken mat blir du stresset av? Hvilken mat gir deg en god ro? Er det noe du kjenner du reagerer på som du kanskje kan spise mindre av, er det noe du får mer energi av som du kan spise mer av? Det å bli mer intuitiv i forhold til kroppens behov er en form for egenomsorg som vil gjøre jordelementet sterkere – jordelementet er også knyttet til magen vår i kinesisk medisin. Når jordelementet er styrket så vil vi også lettere ta opp næringsstoffene fra maten.

Det vi ofte ikke får i oss nok av (og heldigvis er det mer fokus på kosthold blant enkelte leger også nå ) er vitamin D – både fordi vi beskytter oss mot sola og her er lite sol i Norge. Forskning viser at vitamin D er viktig blant annet for benhelsen vår, skjoldbruskkjertelen (stoffskiftet), blodtrykket vårt, tilheling av skader i leddbånd og andre vev, humøret – mangel på vitamin D kan føre til vinterdepresjon.

Det vi også må ha for å fungere optimalt er omega3 – det får vi blant annet gjennom fet fisk, chiafrø, linfrø, valnøtter og hampfrø. Hvis du ikke får i deg dette daglig, så vil jeg anbefale å ta et tilskudd av omega3.
Forskning har vist at omega3 blant annet styrker vår mentale helse og kan ha en positiv effekt på mennesker som er deprimerte eller har angst. Omega3 kan bedre synet, bedre barnets helse når man tar det under graviditet, bedrer risikofaktorer ved hjertesykdom, kan redusere symptomer på ADHD, bekjempe betennelser i kroppen og bekjempe autoimmune sykdommer.

Du kan lese mer her med lenker til forskning: 17 health benefits

Balanse i både vitaminer og mineraler er viktig for at helsen vår skal være optimal. Det vil variere fra person til person om vi har nok eller mangler noe og er du usikker så ville jeg testet det hos en lege. Noen vitaminer som C og de fleste B-viatminer er vannløselige og ikke så farlig å ta for mye av det, men f.eks vitamin A kan være giftig ved overdose. Jeg vil derfor ikke anbefale å ta tilskudd uten at du vet at du mangler noe. Mineraler virker sammen i kroppen, og tar du for eksempel kalsium når du egentlig trenger magnesium vil det ha en negativ effekt på helsen.

Hvis det er noe du reagerer på så vil kroppen ha vanskeligere for å ta opp næring fra maten. Har du en intoleranse mot f.eks hvete eller melk så vil det skape irritasjon i tarmen som igjen vil føre til dårligere opptak. Det finnes mange gode speltbrød rundt om kring for oss som ikke tåler hvete, er det gluten du er allergisk mot er det kanskje mer utfordrende?

Når det kommer til dietter så har det vært altfor mye fokus på hvordan vi skal gå ned i vekt og heldigvis har trenden begynt å snu de siste årene rundt dette.
Når jeg studerte homoepati var ernæring en del av utdannelsen, og da jeg heller begynte å fokusere på hva jeg skulle trene og spise for å være sunn (i stedet for å fokusere på å se bedre ut) så forandret det mitt forhold til både kropp og mat.

Kroppen responderer positivt på trygghet og kjærlighet, når vi gir den mat fra kjærlighet til den og det å ville gi den det den trenger for å være sunn, så vil den bli sunnere også.

God helg 🙂 Ses her igjen på mandag.

4 thoughts on “Ernæring – Dag 19

    1. Hei Kjersti, takk for du ble med på kurset 😉 Detox kurer spørs det litt hva du har behov for. Kanskje ha en periode med mye vann, rensende urter som brennesle og løvetann og spise mye frukt og grønt – grønnsaksupper, smoothies osv, nøtter som mandler og valnøtter (Starter du med det på morgenen så er det rensende på fordøyelsen). Fjerne raffinert sukker, hvetemel, kjøtt og fisk, oster, melkeprodukter, soya, mais. Viktig å få i seg nok mat da hvis du gjør det over flere dager og spesielt hvis du skal på jobb – nøtter og frø, kokosmelk, chiafrø og hampfrø har mye proteiner og omega3, starte dagen med f.eks grøt med mye nøtter og frø i. Erstatte melk med havremelk eller mandelmelk. Tilskudd som spirulina, hvetegress og chlorella er rensende samtidig som det gir næring til kroppen. Sun chlorella får ut tungmetaller. Drikke mye kokt vann. Liker best selv å forandre kosten min over lengre tid med nok mat 😀 , i stedet for å ha en intens kortvarig kur.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.