Yin & yang – Dag 17

Yin og yang, vår indre feminine og maskuline natur, trenger å være i balanse med hverandre for at vi skal være i balanse med oss selv. Yin er det rolige, innadvendte og mottakelige. Yang er det utovergående, givende og energiske.

Brenner vi opp for mye av yang-energien vår ved å være for aktiv, leve med konstant stress i kroppen, hele tiden bli drevet fremover for å oppnå mer og mer, så vil yang-energien vår bli overforbrukt og yin-energien vår vil også komme i en ubalanse.

Dette kan gjøre at det sympatiske nervesystemet blir for overaktivtert og det blir for mye stresshormoner i kroppen. Over lengre tid så kan dette skape ubalanser i det endokrine systemet. F.eks så kan ubalanser i skjoldbruskkjertelen komme av langvarig stress, pga at binyrene påvirker skjoldbruskkjertelen. Det kan etter hvert bli et negativt mønster kroppen er inne i, som igjen kan gjøre det vanskeligere å stresse ned.

Noen ganger kan vi også være for mye i vår rolige energi – vår yin. Vi kan leve et for stillesittende liv og dermed undertrykke vår yang-energi og dette kan igjen skape andre ubalanser.

Årstidene vi er i påvirker også elementene og det er naturlig for oss å være mer i vårt yin-element om vinteren og mer i yang om sommeren. Det å tillate deg selv å være helt i hvile i din yin-natur om vinteren kan også gjøre at yang-energien kan komme frem på en naturlig måte når våren kommer, uten at du trenger å presse deg selv ut av vinterdvalen. Hvil med god samvittighet når du har behov for det og det å hvile uten ytre stimuli (som TV og telefon) gir en helt annen type hvile, der også det mentale får gi slipp. Denne typen hvile som vi kan få gjennom meditasjon eller å være i naturen, gjør at kroppen gir helt slipp og mottar ny energi. En ide kan være å lade opp seg selv oftere enn vi lader mobilen.

Vi kan ha ubalanser mellom  yin og yang, både ved å ha for lite eller for mye av både yin og yang. Det å lære oss å være i yin-energi, samtidig som vi har kontakt med yang-energi er en kunst som kan mestres gjennom å lære å hvile oppmerksomheten innover i oss selv.

Når vi lærer å tre ut av tankene som noen ganger kan være styrt av frykt som jeg også skrev litt om på dag 10 , så er det lettere å komme i kontakt med en dypere vilje i oss, en mer intuitiv vilje, som kan være mer yin i sin natur.

Når vi er i kontakt med den rene bevisstheten vår og intuisjonen som kommer derfra, så blir valgene styrt av noe større enn frykt. Da velger vi ikke å handle for vi er redde for å miste status eller posisjon, vi handler ut fra kjærlighet til oss selv og menneskene i livet vårt. Fra denne bevisste tilstedeværelsen så vil etter hvert vår indre yin og yang finne tilbake til balansen mellom hverandre.

Du kan lese mer om  jordelementet som er balanserende mellom yin og yang og handler om å nære oss selv før vi nærer andre, lære oss å ha omsorg for oss selv først og derfra også kunne gi medfølelse og omsorg til andre.

Kan du legge merke til steder i livet hvor du kan hvile mer innover når du er aktiv?
Kanskje du bruker mye unødvendig tankeaktivitet i løpet av dagen som brenner opp din yang og heller da kan puste og hvile med bevisstheten innover?
Eller kanskje du har slappet av litt for mye foran TV, undertrykket din yang og trenger å komme ut å bli ladet opp av naturen for å hente opp igjen energien din?

Gjerne kommenter eller send mail til stinekoppernaes@gmail.com om du har spørsmål eller opplevelser å dele!

Neste meditasjonskurs kan du finne her: meditasjonskurs

Leave a Reply