Pust – Dag 15

Å puste gjør vi hele tida, men det er stor forskjell på kvaliteten i pusten vår når vi er stressa eller avslappa, når vi er glade eller føler oss sint eller trist, når vi holder inne følelser eller føler oss fri til å være den vi er.

Det å velge bevisst å puste hver dag kan blant annet:
Senke stressresponsene i kroppen
Bedre humøret
Styrke evnen vår til å ikke bli for påvirket av følelser
Redusere avhengighet, angst og depresjon
Bedre søvnen

Hvordan er pusten din? Puster du overfladisk eller dypt? Puster du kortere eller fortere når du blir stresset? Kanskje du holder pusten når du stresser?

Første steg er å begynne å legge merke til hvor vi har gode pustevaner og hvor vi har dårlige pustevaner, når vi blir klar over dette så har vi mulighet til å få bedre pustevaner der de mangler.

Det å gjøre yoga, mediterer og gjøre pusteteknikker vil også etter hvert påvirke den daglige pusten i positiv retning. Gjerne stopp opp i løpet av dagen for å puste og senke skuldrene, hver gang kroppen blir minnet om å slappe av så vil den bli mer og mer vant til et bedre pustemønster.

I dag har jeg lagt til en ny, enkel meditasjon med fokus på pust

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s