Søvnvaner – Dag 13

Gode søvnvaner får vi ved å lære oss å roe ned om kvelden og “skru av” stressresponsene i kroppen. Kostholdet og hva vi drikker i løpet av dagen, det at kroppen har nok vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer kan påvirke stressnivået i kroppen. Også hva vi tenker og hvor lett vi går inn i stressende tanker og bekymringer kan påvirke stressnivået. Korttidsstress tåler vi bedre enn stress over lang tid. Når kroppen er blitt vant til å være innstilt i et stressende modus, så kan det bli ubalanser i endokrinsystemet vårt og det kan også påvirke søvnen.

Ting du kan gjøre for å få bedre søvn:
Ha en god rutine på kvelden, skru av mobil og data en time før du skal legge deg, gjerne meditere eller gjøre yin yoga på kvelden for å roe ned nervesystemet.
– Har du mye å gjøre neste dag som du tenker på? Skriv ned en liste over det du skal gjøre i god tid før du legger deg og prøv å slippe alle stressende følelser rundt det du skal gjøre. Akkurat som når vi skulle romme følelser i de tidligere meditasjonene.
– Ha det helt mørkt på soverommet – evt dekk til øyner. Melatonin frigjøres i mørket og er undertrykket av lys, for en god søvn trenger du nok melatonin.
– Mediter i løpet av dagen din for å gå ut av stressresponser i kroppen. Hvis kroppen hele tiden går i stressmodus, kan det bli vanskelige å roe ned på kvelden.
– Våkner du om natta? I stedet for å stresse med å ikke få sove kan du meditere. Jo mer vi stresser, jo vanskeligere blir det å sovne, hvis du tenker at nå skal jeg meditere og da får jeg like dyp hvile som søvn, så er det lettere å gi slipp på stresset rundt ikke å få sove.
– Ta dype og rolige pust slik at magen hever og senker seg når du puster, pusten hjelper kroppen å roe ned. Å puste med mellomgulvet, med fokus på lange utpust, vil aktivere vagusnerven som virker beroligende for kroppen.
– Meditere når du kommer hjem fra jobb. Da vil du senke stressresponsene fra dagen og det vil være lettere å gi slipp inni søvn når du skal sove senere.
– Beroligende urter som lavendel, kamille og safran kan hjelpe for søvn, og det å ha nok b-vitaminer Matvarer med tryptofan – som finnes blant annet i fisk – virker beroligende.

Meditasjon for å roe ned for søvn:

Leave a Reply