Søvnvaner – Dag 13

Gode søvnvaner får vi ved å lære oss å roe ned om kvelden og “skru av” stressresponsene i kroppen. Kostholdet og hva vi drikker i løpet av dagen, det at kroppen har nok vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer kan påvirke stressnivået i kroppen. Også hva vi tenker og hvor lett vi går inn i stressende tanker og bekymringer kan påvirke stressnivået. Korttidsstress tåler vi bedre enn stress over lang tid. Når kroppen er blitt vant til å være innstilt i et stressende modus, så kan det bli ubalanser i endokrinsystemet vårt og det kan også påvirke søvnen.

Ting du kan gjøre for å få bedre søvn:
– Ha en god rutine på kvelden, skru av mobil og data en time før du skal legge deg, gjerne meditere eller gjøre yin yoga på kvelden for å roe ned nervesystemet.
– Har du mye å gjøre neste dag som du tenker på? Skriv ned en liste over det du skal gjøre i god tid før du legger deg og prøv å slippe alle stressende følelser rundt det du skal gjøre. Akkurat som når vi skulle romme følelser i de tidligere meditasjonene.
– Ha det helt mørkt på soverommet – evt dekk til øyner. Melatonin frigjøres i mørket og er undertrykket av lys, for en god søvn trenger du nok melatonin.
– Mediter i løpet av dagen din for å gå ut av stressresponser i kroppen. Hvis kroppen hele tiden går i stressmodus, kan det bli vanskelige å roe ned på kvelden.
– Våkner du om natta? I stedet for å stresse med å ikke få sove kan du meditere. Jo mer vi stresser, jo vanskeligere blir det å sovne, hvis du tenker at nå skal jeg meditere og da får jeg like dyp hvile som søvn, så er det lettere å gi slipp på stresset rundt ikke å få sove.
– Ta dype og rolige pust slik at magen hever og senker seg når du puster, pusten hjelper kroppen å roe ned.

Meditasjon for å roe ned for søvn: ledete meditasjoner

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s