3 nye vaner – Dag 12

Hvilke daglige rutiner vet du vil gi deg mer balanse, energi og glede? Gode vaner er like lett å lage som dårlige vaner, men de gode vanene vil gi oss mer energi, balanse og glede på lang sikt.

Dette kan være ting du allerede gjør, men du har ikke en fast struktur rundt det. Det å ha en fast struktur rundt gode vaner kan gjøre at på de dagene du har ekstra behov for den gode effekten av disse rutinene – på dager som er tyngre psykiske eller energimessig – vil de være lettere å gjennomføre også da.

For å finne dine tre “nye” vaner kan du tenke over hva du gjør som allerede gir deg glede, balanse, styrke eller mer energi. Tenk over hvordan du kan gjøre dette til daglige rutiner – når på døgnet passer det inn i din hverdag. For at det skal gjennomføres trenger du å tilpasse disse vanene til livet ditt som du lever det nå.

Det hjelper også å ha en god grunn til å gjennomføre de nye vanene. Minn deg selv på hvorfor de gir deg energi, hvorfor du blir gladere av å gjennomføre dette. Kanskje vil disse vanene føre til at du opplever mer kontakt med dine kjerneverdier.

Det som fungerte for meg var å velge de tre viktigste tingene for meg og å gjennomføre de hver dag uten noen diskusjon med meg selv om jeg skulle eller ikke. Jeg valgte å være i naturen, gjøre yoga og meditere som mine daglige vaner “uten diskusjon”.

For å gjøre dette lett å gjennomføre, så kan du lage en plan som er lett å gjennomføre hver dag. Det kan for eksempel være minimum 20 minutt i naturen, minimum 30 minutt meditasjon og minimum 30 minutt med yoga. Når du har gjennomført minstekravet ditt, så vil du kanskje etter hvert oppleve at du ønsker å utvide tiden eller integrere flere gode vaner i hverdagen din.

Vanene vi velger skal gi påfyll, balanse og glede og etterhvert vil det å gjennomføre det bli mindre og mindre en følelse av å burde, men noe du vil glede deg til. Du vet du vil føle deg fantastisk så snart du har gjennomført det som gir deg mer balanse, glede, styrke og frihet.

Første steg til mer balanse integrerer vi 3 vaner (gjerne som du allerede har i livet) og bestem deg for å gjøre det i 21 dager fremover.

Forskning varierer litt på hva de sier skal til for en vane og dannes, men noe forskning sier at man trenger 21 dager for å bli vant til en ny rutine og ca 2 måneder for at den skal være integrert som en del av livet.

Da kan vi gjøre et forskningsprosjekt på oss selv fremover og se hvor lang tid det tar for oss å integrere nye vaner.

De nye vanene jeg skal integrere nå er rutiner for å synge, skrive og pusteteknikker.

I dag kan du skrive ned de tre nye vanene dine.
Hvorfor du skal gjennomføre de, hva vil det gi deg, hvilken følelse vil du ha etterpå. Når du har en god grunn til å gjennomføre det, så er det mer sannsynlig at det gjennomføres.
Når på døgnet skal du gjøre de, tenk over når du har tid til å gjennomføre det og når det er mest sannsynlig at du gjennomfører det.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s