Integrere tilstedeværelse – Dag 7

Å integrere tilstedeværelse i hverdagen kan gjøre at vi stresser mindre, som igjen gir kroppen mer ro og energi. Mindre stress fører til at vi både er mer avslappet og effektiv og på lang sikt forebygger det livsstilssykdommer.

Siden de fleste av oss er vant til å tenke stort sett døgnet rundt, så kan det virke nærmest umulig til å begynne med å tre ut av tankene. Som oftest har vi bare fri fra tenking når vi sover, og når vi har det Maslow kalte for “peak experiences” hvor du er så oppslukt av det du opplever i øyeblikket at du har din fulle tilstedeværelse her og nå.

Den raskeste veien jeg vet om for å avlære bevisstheten vår med unødvendig tenkning, er gjennom meditasjon. Det å lukke øynene å meditere vil også ha positiv effekt på resten av dagen vår.

Dagens meditasjon finner du her: bevisst tilstedeværelse

Det neste steget vi kan ta er å være mer tilstede i alt vi gjør. Praktisere bevisst tilstedeværelse når vi kjører, når vi vasker opp, når vi går en tur, når vi er med våre kjære, når vi er på jobb og i alle andre situasjoner du kan komme på.

Å være 100 % tilstede der vi er kan vi gjøre ved å tre ut av tankene våre. Tankene om hva vi skal etterpå, bekymringene våre, hva vi skal ha til middag, være helt til stedet i dette øyeblikket. Dette øyeblikket blir da mer og mer fylt med din bevissthet og jo mer vi trener på det, jo mer tilfreds vil vi oppleve å være i det øyeblikket vi er i nå. Det er ingen tanker som da forstyrrer oss om fortid eller fremtid og denne tilstedeværelsen i seg selv kan gi ro og mer glede.

“Until you make the unconscious conscious,
it will direct your life and you will call it fate.”
C. G. Jung

Leave a Reply