Verdsettelse og tilstedeværelse – dag 4

Tankene våre kan ha en tendens til å gå i en negativ retning, til bekymringer og tanker som gir oss mer stress. Når vi allerede er stresset, blir gjerne tankene fylt med mer bekymringer og det kan noen ganger være vanskelig å komme ut av disse tankerekkene. I meditasjon lærer vi å gå bakenfor tankene og kan enklere tre ut av tenkning og heller bruke tenkning som et verktøy, i stedet for å la tankene overskygge bevisstheten vår. Jo mer klarhet vi får i bevisstheten vår, jo klarere vil tankekraften være og det er lettere å tre inn og ut av tenkning når vi ønsker det.
I meditasjon er det viktig å tillate alle tanker å gå gjennom – også de negative. Når vi mediterer så gir vi rom til det som er i underbevisstheten å komme opp, jo mer vi tillater alt å være som det er, jo mer frie vil vi føle oss. Jo mer vi mediterer, jo enklere blir det å observere tankene, i stedet for å tenke de, på denne måten skaper vi et større rom i oss selv av ren bevissthet som igjen gir et større rom til gamle mønster å bli frigjort.

Det er i meditasjon jeg som oftest får ideene mine – som å lage dette kurset, nye ideer til musikk, nye ideer for yogakurs osv. Når jeg klarner bevisstheten i meditasjon så får jeg mer kontakt med intuisjonen min, den følelsen av å bare vite hvilken retning jeg skal gå i og også kreativiteten min, i meditasjon er det lettere å finne svar på ting som tenkning ikke kan løse.

For å løse opp i negative tankemønster på et dypere plan, så kan vi gå til der det starter inn i oss. Hvis du har visse tankemønter som kommer opp igjen og igjen, så kan det være ting i det underbevisste som ikke er forløst. Helt fra vi er barn blir vi tillært tankemønster, noen tjener oss og noen virker begrensende på oss. De begrensende mønstrene er de som sier at vi ikke er bra nok, at vi må være på en viss måte for å fortjene kjærlighet, at vi må undertrykke visse sider for å passe inn, at vi må være flinke for å bli godtatt osv. Det å løse opp i disse mønstrene vil løse opp negativ tenkning på et dypere plan og gjennom meditasjon kan vi gjøre det. Ved å lære oss å se innover, se hvor tankene kommer fra, så hvor følelsene kommer fra og bakenfor der løse opp i det som har blitt undertrykket. Med tilstedeværelse blir det gitt tilbake til kjærlighet, tilbake til det vi opprinnelig er, den kjærligheten som allerede er i oss. Deler av oss er tillært å føle oss separert fra denne kjærligheten, fordi vi er født inn i et samfunn der alle lever i denne separasjonen i større eller mindre grad.

For å oppleve mer verdsettelse av deg selv kan du i dag:
– Skrive ned alle de kvalitetene du verdsetter ved deg selv.
– Bli klar over hvilke sider du ikke godtar ved deg selv og se om du kan finne måter å bli mer glad i de på.
For eksempel – ser du på sinne som negativt? Har du undertrykt ditt sinne? Hvis du begynner å romme følelsen av sinne, så kan det når det blir integrert være mye skaperkraft, styrke og grensesetting i sinne. Kanskje ser du det som en svakhet å være sårbar? Det å tillate å være i sårbarhet vil skape mer selvaksept og kan åpne opp for mer kjærlighet inni deg og også i forholdene dine.

Neste uke kommer det flere meditasjoner og neste innlegg kommer på mandag.
Gjerne repeter de forrige meditasjonene så ofte du ønsker: meditasjon
God helg 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s