Gi slipp på uvaner – Dag 3

Å slutte med dårlige vaner, kan være utfordrende. Jeg vil anbefale å bare slutte med 1 ting i gangen.

Når vi skal slutte med noe, så vil vi ofte finne en ny vane for å erstatte den gamle. Hvis vi ikke bevisst velger en ny god vane, så vil mest sannsynlig en ny dårlig vane ta over. Men når vi bevisst velger å erstatte den dårlige vanen med en god en, så er det lettere å komme ut av den dårlige og samtidig har vi startet med noe nytt som gir mer energi og balanse.

Bare du vet hvilke vaner som trekker deg nedover i energi, det som gjør deg mer sliten eller negativ. Og noen vaner som å se på TV kan jo være bra i små doser, men det kan lett bli til at det går over i 3 timer på sofaen, i stedet for det ene programmet du ønsket å se.

Ikke gjør dette til en streng pekefinger mot deg selv, men heller hvor du begynner å legge merke til hva som gir deg energi og hva som stjeler energien din. Hva gir deg balanse og hva gjør deg mer sliten eller stresset. Når vi blir mer bevisst på dette, så vil det være enklere å velge bort de dårlige vanene gradvis. Gjør det til en lek å skulle gi slipp på dårlige vaner og skape nye gode vaner. Ha fokus på at dette skal gi deg energi og glede og ikke vær for streng med deg selv. Legg merke til når du klarer å gjennomføre det du ønsker å slutte med og gi deg selv verdsettelse for det, hvis du faller tilbake på uvanen, så prøv å ikke dømme deg selv. Bevisstheten vår reagerer bedre på verdsettelse enn kritikk.

Å legge merke til hva som trekker deg mot den negative vanen, kan være en god måte å gi slipp på dypere plan. Når vi ser hvilke følelser som trekker oss mot f.eks mot å å ville snakke negativt om noen, ha en kaffikopp for mye, eller se på TV en time lenger enn vi ønsket, så kan vi lettere bryte ut av det.

Kjenn inni kroppen hva som er bakenfor trangen til f.eks å sjekke mobilen for 20. gang i løpet av en time. Ikke følg impulsen, men legg merke til hvor impulsen kommer fra. Er det en tanke? En følelse? Vær til stede i denne følelsen med pust og tilstedeværelse, uten å skyve noe bort, men gi den rom. Hver gang du gjør dette – rommer følelsen i stedet for å følge impulsen – vil du bryte ut av mønsteret og være nærmere å være fri for denne uvanen. Og det aller viktigste – du vil frigjøre deg fra å bli styrt av følelser som skaper negative vaner eller avhengigheter.

“You can’t break a bad habit by throwing it out the window.
You’ve got to walk it slowly down the stairs”
Mark Twain

Det er ikke vanen i seg selv som er problemet, men at vi lar oss styre av de mer destruktive impulsene våre. Når vi følger impulser som vi vet er usunne for oss, så blir vi styrt av ubevisste følelser i oss. Det kan være et savn, en sorg, ett sinne, som ikke får komme frem, fordi vi heller bruker disse negative vanene til å flykte fra det som er inni oss. Jo mer vi rommer de følelsene vi har undertrykket, jo mer vil vi bli styrt av glede og kjærlighet. Så snart vi slipper til følelser, rommer de, tillater de, så går hver følelse tilbake til stillhet, styrke og kjærlighet. Å kunne gi til disse følelsene av savn, sorg – eller det som er underforliggende for deg – på en positiv måte, gjennom tilstedeværelse og egenomsorg, vil hjelpe deg med å gå ut av dårlige vaner.

Dagens skriveøkt:
– Skriv ned hvilke uvaner du har som du har lyst å kvitte deg med eller gjøre mindre av, og også skriv ned hvilke positive vaner du har, hva som gir deg glede og påfyll.
– Velg en av dine dårlige vaner som du etterhvert vil slutte med eller gjøre mindre av og bestem deg for hvordan du skal erstatte dette med en positiv vane. Det kan også være negative vaner som å bekymre deg for mye, eller snakke for mye om det negative i livet, spesielt med indre negative dialoger, så vil det hjelpe å meditere for å løse opp i de.
– Har du sluttet med noe før? Gjerne skriv ned hva du gjorde da og hvordan det føltes å kvitte seg med en uvane. Kanskje du husker hva som fungerte for deg når du skulle slutte med noe, som også kan fungere nå?

I dag kan du gjerne repetere en av de tidligere meditasjonene:
ledete meditasjoner

Gjerne avslutt med å skrive i boka for takknemlighet , i dag kan du skrive om det du er takknemlig for ved deg selv, den du er, hva du har oppnådd, den du er for andre, kvaliteter du verdsetter ved deg selv.

Når du begynner på denne prosessen, ikke døm deg selv når du faller tilbake i den dårlige vanen. Det er helt normalt! Tenk på det som en gradvis prosess, hvor du velger flere gode ting for deg selv og jo mer medfølende du kan være med deg selv i prosessen jo bedre. Det å gi deg selv medfølelse og kjærlighet er i seg selv en av de beste vanene du kan ha.

 

 

 

Leave a Reply