Takknemlighet – Dag 1

Godt nyttår!

Første dag på “21 dager til balanse” og det eneste du trenger for å delta på dette kurset er å sette av litt tid den neste måneden og noe å skrive på og med. Hvor mye tid du bruker er opp til deg.

Første dagen er fokuset på takknemlighet, takknemlighet for det som har vært, for den du er, for det vi har oppnådd og for de vi er glad i.

Takknemlighet snur automatisk fokuset vårt til det som er positivt i livet, det som allerede fungerer, det som gir oss glede, de menneskene vi er glad i. Å trene bevisstheten vår på å være i takknemlighet kan ha god effekt på hva vi føler for oss selv og livet vårt.
Nå viser også mye forskning de positive effektene av takknemlighet.

Oppgaven for i dag er:
– Skriv en liste over alt du er takknemlig for i året som har vært. Det kan være takknemlighet for alt du har lært – på godt og vondt, det du har oppnådd, menneskene som har vært i livet ditt, opplevelser du har hatt. Gjerne gå i detaljer, skriv ned hvorfor du er takknemlig og følelsen eller lærdommen det har gitt deg.
– Skriv også ned det du kan være takknemlig for i opplevelser som har vært mer utfordrende. Hva du har lært, kanskje utfordringene viste styrken din, din evne til å tilgi, de menneskene som var der for deg.
– Skriv en liste over det du er takknemlig for akkurat nå, denne dagen, det du har opplevd eller skal oppleve, den du er, de menneskene som er i livet ditt nå.
– Gjerne kjøp ei bok å skrive i som du kan bruke til å skrive ned det du er takknemlig for hver dag.

Har du mer tid? Dagens meditasjon på ca 6 minutter her, hvor vi har fokus på takknemlighet: meditasjon på takknemlighet

Å ha fokus på takknemlighet har vært en av mine viktigste vaner. Spesielt har det vært støttende gjennom mer utfordrende perioder, da det også i de periodene har blitt lettere å hente frem det jeg er takknemlig for. Det har gjort det lettere å komme ut av det som er tungt og utfordrende i livet. Det har snudd fokus til det jeg glad for, til de menneskene som er der og er glad i meg, til det jeg har oppnådd og til egenskapene jeg har fått gjennom erfaringer på godt og vondt.

Forskning har vist at takknemlighet gir oss bedre fysisk helse, forbedrer forholdene våre, gir oss bedre psykisk helse, gir oss mer empati og mindre aggresjon, bedre søvn, bedre selvtillit og sterkere mentalkraft.

“Gratitude makes sense of our past,
brings peace for today,
and creates a vision for tomorrow”
Melody Beattie


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s