Takknemlighet – Dag 1

Det eneste du trenger for å delta på dette kurset er å sette av litt tid den neste måneden og noe å skrive på og med. Hvor mye tid du bruker er opp til deg, det vikigste for å få mest mulig ut av kurset er at du skaper nye vaner som du kan ha med deg videre i etterkant av kurset.

Den første dagen har fokuset på takknemlighet, takknemlighet for det som har vært, for den du er, for det du har oppnådd og for de du er glad i.

Takknemlighet snur automatisk fokuset til det som er positivt i livet, det som allerede fungerer, det som gir deg glede og de menneskene du er glad i.

Å trene bevisstheten vår på å være i takknemlighet kan ha god effekt på hva vi føler for oss selv og livet vårt.

Forskning viser også de positive effektene av takknemlighet.

Oppgaven for i dag er:
– Skriv en liste over alt du er takknemlig for i året som har vært. Det kan være takknemlighet for alt du har lært – på godt og vondt, det du har oppnådd, menneskene som har vært i livet ditt, opplevelser du har hatt. Gjerne gå i detaljer, skriv ned hvorfor du er takknemlig og følelsen eller lærdommen det har gitt deg.
– Skriv også ned det du kan være takknemlig for i opplevelser som har vært mer utfordrende. Hva du har lært, kanskje utfordringene viste styrken din, din evne til å tilgi, de menneskene som var der for deg.
– Skriv en liste over det du er takknemlig for akkurat nå, denne dagen, det du har opplevd eller skal oppleve, den du er, de menneskene som er i livet ditt nå.

Har du mer tid? Dagens meditasjon på ca 6 minutter her, hvor vi har fokus på takknemlighet:

Å ha fokus på takknemlighet har vært en av mine viktigste vaner. Spesielt har det vært støttende gjennom mer utfordrende perioder, da det også i de periodene har blitt lettere å hente frem det jeg er takknemlig for. Det har gjort det lettere å komme ut av tunge følelser når livet har vært mer utfordrende. Det har snudd fokus til det jeg glad for, til de menneskene som er der og er glad i meg, til det jeg har oppnådd og til egenskapene jeg har fått gjennom erfaringer på godt og vondt.

Når vi fokuserer på takknemlighet så skaper vi et rom inni oss som også gir plass til andre følelser som sorg og sinne. Når vi er takknemlig så er det lettere å akseptere fortiden vår og det er lettere å tilgi det som har vært. Takknemlighet skaper et rom for at også andre følelser kan bli akseptert, erfart og frigjort. Når vi øver oss på å være takknemlig så er det lettere å finne gullet i hverdagen.

Forskning har vist at takknemlighet gir oss bedre fysisk helse, forbedrer forholdene våre, gir oss bedre psykisk helse, gir oss mer empati og mindre aggresjon, bedre søvn, bedre selvtillit og sterkere mentalkraft.

“Gratitude makes sense of our past,
brings peace for today,
and creates a vision for tomorrow”
Melody Beattie

 

Leave a Reply