Immunforsvaret, stress, yoga & meditasjon

Langvarig stress kan ha flere negative konsekvenser og en av dem er nedsatt immunforsvar.

Forskning viser at yoga og meditasjon styrker immunsystemet, og yoga og meditasjon demper jo også kroppens stressresponser

Bare det å stoppe opp i løpet av dagen for å puste, vil senke stressresponsen i kroppen din og kan dermed også ha en positiv effekt på immunforsvaret og helsa di.
Kan du akkurat nå bli bevisst pusten din, senke skuldrene, slappe av i ansikt, ta noen dypere pust? Legg merke til om tankene dine roer seg ned samtidig.

Gode vaner er det som skal til for å få en bedre pust og for å varig kunne endre stressresponsen i kroppen. Når kroppen igjen har lært å puste dypere, så vil den lettere kunne huske dette i morgen og dagen etter.

Har du mulighet til å stoppe opp noen ganger i løpet av dagen og fokusere på pusten? Ett minutt er bedre enn ingenting. Når vi puster fokusert i ett minutt, så er det enklere å bevare en god og dyp pust resten av dagen og vi har også nullstilt kroppen og dens stressresponser slik den har en mulighet til å hvile. Arbeidsoppgavene blir ikke raskere gjennomført om vi stresser, så vi kan like gjerne ta vare på oss selv samtidig.

Når vi daglig er mer tilstede i alt vi gjør, så er det som å praktisere meditasjon i bevegelse. Når vi kobler av fra tanker og bekymringer, er mer til stede der vi er fullt og helt, så vil kroppen automatisk roe seg ned. Meditasjon kan hjelpe oss med dette, ved at vi daglig velger å koble av fra tankeaktivitet når vi mediterer, så blir det for hver dag lettere å velge å tre tilbake fra stressede tanker. Vi skyver aldri tanker eller følelser bort når vi mediterer, det virker mot sin hensikt, men vi lærer gjennom meditasjon å observere tanker og følelser, dette vil også roe ned nervesystemet.

Meditasjon er enkelt og naturlig, det er naturlig for oss å være helt til stede, det er ikke naturlig for oss å være under konstant stress.

“Meditation is offering your genuine presence to yourself in every moment”
Thich Nhat Hanh

Ting vi kan gjøre for helsa og immunforsvaret er:
trene, gjøre yoga, meditere, være i natur og frisk luft, få i oss nok vitaminer og mineraler, spise et balansert kosthold, innta immunstyrkende urter som lakris, anis, fennikel, ingefær og gurkemeie, praktisere tilstedeværelse i alt vi gjør, gjøre ting som gjør oss glad – glede vil ha en postiv effekt på immunsystemet og er med på å senke kroppens stressnivå.

Jus med gulrot, sitron, eple og ingefær har mye gode vitaminer og er immunstyrkende.

 

Forskningsbasert artiklkel som viser hvordan yoga styrker immunforsvaret:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3099098/ ( Denne artikkelen viser at yoga motvirker den negative effekten eksamensstress kan ha på immunsystemet)

Forskningsbasert artikkel om stress:
http://forskning.no/2014/11/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s