Monthly Archives: July 2016

Yin Yoga og meditasjon 19 & 21. juli

På tirsdag og torsdag kveld kl 18:00 er det Yin Yoga på Kråmyra.

yin og medi

Disse timene passer for alle, både erfarne og nye yogier.

Hver klasse inneholder både pust, Yin Yoga og meditasjon.

I Yin Yoga bruker vi lenger tid i hver stilling, fokuserer på en rolig, meditativ pust, holder fokus innover og løser opp i stive muskler. I løpet av timen jobber vi også litt med kjernemuskulatur for å styrke holdningen vår.

Vi utforsker prinsippene yin og yang gjennom stillingene vi utfører, på denne måten kan vi finne en dypere styrke i kroppen og også lære kroppen å slippe dyperesittende spenninger.

Begge timene blir avsluttet med meditasjon.

yinyoga

Påmelding til stinekoppernaes@gmail.com senest dagen før.
350,- kr for begge dager // 200,- kr for en
Sted: Delta Aktivt på Kråmyra

Er du på instagram? Her er jeg:  https://www.instagram.com/yogaoghelse/

Finn balansen gjennom å være glad i kroppen din.

En av de mest verdifulle tingene jeg har lært gjennom yoga og meditasjon er å bli mer glad i meg selv og kroppen min. Jeg opplever at det første steget til bedre  helse er å bli glad i seg selv og sin kropp. For å finne balanse, trenger vi å slutte å høre på selvfordømmelser og lære å slippe inn kjærligheten igjen.

Husker du hvor fri og uten bekymring du var som barn? Vi kan lære så mye av å være rundt barn og se hvor glade og frie de er, de leker og tuller uten noen tanke på hvordan de fremstår eller hvordan de ser ut. De opplever denne frie kjærligheten inni seg, for de har ikke ennå trukket denne kollektive lua av negativ tenkning nedover ørene sine. Denne friheten og kjærligheten er i oss også, vi har bare glemt av å bli værende i den, siden de fleste av oss er opptatt av å tenke, og de fleste tankene vi har rundt kropp tenderer til å være negative. Dette vil igjen påvirke generasjonene som kommer etter oss til etter hvert å gå inn i denne negative tenkningen, vi kan gå ut av den både for oss selv og for at barna rundt oss skal slippe å gå i samme fella.

Et steg til å bli mer glad i kroppen er å legge merke til fordømmelsene i sinnet, skape mellomrom mellom deg og tanker, se tankene objektivt og gjenkjenne at disse tankene er ikke deg. Denne stemmen som dømmer og som høres ut som din stemme, er ikke deg.
Det er ofte en energi eller blokkering i kroppen rundt våre negative tankemønstre, når vi får mer objektivitet og avstand kan denne energien begynne å løse seg opp, ofte kan følelser komme opp. Tillat tristhet, tillat sinne og tillat livsglede inn i kroppen igjen. Aksepter deg selv akkurat som du er, inni deg og utenpå. Gjennom meditasjon er dette ofte enklere, både å få mer kontakt med kroppen og også å bli mer objektiv til tanker.

En av våre retningslinjer i yoga er å leve etter grunnprinsippet Ahimsa – Ahimsa betyr ikke-vold eller varsomhet. Det mest voldelige aspektet i oss er i tankene våre, når vi tenker negativt om oss selv og andre. Gi deg selv litt mer varsomhet hver dag, gi deg selv mer verdsettelse hver dag og se hvordan dagene dine blir fylt med mer glede og tilstedeværelse.

Boken jeg har skrevet handler blant annet om dette, jeg deler det jeg har erfart gjennom meditasjon og yoga og noen enkle teknikker for å bli mer glad i deg selv og livet ditt.
Du kan finne den her: http://bookstore.balboapress.com/Products/SKU-000905194/Be-the-Alchemist-of-Your-Life.aspx

IMG_20160422_174751