Monthly Archives: March 2016

Tanker og stress eller hvile og tilstedeværelse

Tankene våre har en tendens til å dømme alt – oss selv, kroppen vår, mennesker rundt oss, alt vi ser og opplever. Noen ganger er denne dommeren positiv, noen ganger negativ. I seg selv er det ingengting galt med å dømme, men når vi lytter til denne “dommeren” som om det den sier er sant, så skaper vi separasjon både fra andre og også fra oss selv.

En av måtene vi skaper separasjon fra oss selv, er at vi tenker at vi kun fortjener gode ting når vi er bra nok for denne dømmende stemmen – dette kan skje både bevisst og ubevisst. Når vi har oppnådd målene våre så er vi bra nok, når jeg har gått ned de fem kiloene så skal jeg bli glad i kroppen min, når du har fått den rette jobben da kan du få gi slipp på stresset igjen, når andre sier du er bra nok så kan du endelig gi deg selv litt anerkjennelse.

Denne stemmen holder oss fra å være til stede her og nå, den separerer oss fra den ubetingete kjærligheten som allerede er inni oss. Fysisk vil dette gi utslag som stress, blant annet negativ hormonpåvirkning – en forhøyning av stresshormoner og mindre av de positive og oppløftende hormonene – dette stresset kan igjen gi utslag som mageproblemer, stive muskler, ryggproblemer som igjen kan gi dyperesittende problemer i kroppen.

For å komme ut av denne spiralen, så trenger vi å slippe tankenes herredømme over oss. Se at denne fulltidsansatte indre dommeren er bare en stemme som egentlig ikke tilhører deg, den høres ut som deg og har din stemme, men du har mulighet til å ta et steg tilbake å observere den. Du er det som observerer, du er det som er bakenfor alt som går gjennom deg, når vi hviler i det som observerer så tillater vi kroppen å gi slipp og vi tillater oss selv å være til stede i dette øyeblikket.

Vi trenger ikke forandre livene våre for å slutte å stresse, men vi trenger å forandre våre indre dialoger. Prøv en hel dag å ha pause fra alle fordømmende tanker, hver gang du ser tankene er i dømmende modus, ta et steg tilbake og observer. Se at du er det som er større, du er bakenfor disse tankene, legg merke til hva som skjer i kroppen din når du gir slipp.

Vi har alle mulighet til å velge å være mestre over tankene våre og bruke de kun som et verktøy eller la de ubevisste mønstrene styre og kontrollere oss. Gjennom meditasjon kan vi enklere lære oss å være den som dirigerer tankene og oss selv – i stedet for å la de dirigere oss.

Patanjali2