Monthly Archives: October 2015

Meditasjonskurs i Ålesund

Høstens meditasjonskurs endelig på plass. Vi fordyper oss over 2 helger og 2 onsdager. Dette kurset passer for både for nybegynnere og deg som har behov for en teknikk som tar deg inn til tilstedeværelse og stillhet. Det er kun plass til 5 deltakere på dette kurset.

ascension

MEDITASJON FØRER TIL:

  • Mer indre fred, ro og stillhet.
  • Bedre selvtillit.
  • Enklere å gi slipp på negative tankemønstre og følelser.
  • Lettere å mestre stressende situasjoner, mestre bedre det å stå på en scene – f.eks som foredragsholder, musiker eller skuespiller.
  • En generell følelse av tilfredshet og glede gjennom å akseptere oss selv og omgivelser som de er.
  • Du blir mer sentrert, finner din styrke, fokus og indre balanse.
  • Leve livet mer helhetlig og enhetlig, uten begrensninger fra negative tankemønstre.

Om kurset:

To helger for å fordype deg i meditasjon og lære enkle teknikker som du enkelt kan bruke hjemme. På dette kurset lærer du alt du trenger for å starte opp med meditasjon.
Ønsker du å lære å få avstand til tanker, teknikker som kan gjøre at du kan bevare roen i stressede situasjoner, lære å romme mer av den du er så du kan slippe spenninger i både kropp og sinn?

Over to helger (fredager og lørdager) fordyper vi oss i enkle meditasjonsteknikker for å lære akkurat dette. Etter kurset er det oppfølging to onsdager.

Kun plass til 5 stykker på dette kurset.

Påmelding og spørsmål til stinekoppernaes@gmail.com

Fredagene 20./27. november fra 19:00 – 21:00
Lørdagene 21./28. november fra 13:00 – 15:00

Oppfølging og integrering av det vi har lært: onsdagene 2. og 9. desember fra 18:00 til 19:00

Pris: 2100,- kr

Balanse i praksis

Denne ukens hovedfokus er igjen balanse.

Siden vi har nymåne i Vekten i dag – det astrologiske tegnet for balanse – så synes jeg det temaet passer bra.

Vi skal ikke gjøre en hel rekke med balansestillinger i timene, men heller finne den indre balansen i hver stilling. Hvor kan vi balansere på føttene, hendene, sitteknutene eller hovedkontaktpunktet med gulvet for å finne mer stødighet i stillingene. Hvordan kan pusten og bandhas hjelpe oss til å finne mer balanse. Når trenger vi å gå litt dypere i stillingen for å finne mer styrke. Hvor trenger vi gå litt tilbake i stillingene for å finne en dypere styrke. Hvor aktiverer vi ekstra spenninger for å unngå å kjenne på de spenningene som sitter dypere.

Vi søker å finne balansen mellom å bruke styrke i stillingene og løse opp i dyperesittende spenninger og samtidig bevare en indre ro og en rolig pust. Vi finner tålmodighet i hver stilling og lar pusten lede oss gjennom yogaen.

Hvis du ikke rekker å komme på timer denne uken, men har en hjemmepraksis, så gjerne kommenter eller send en mail til stinekoppernaes@gmail.com om dine opplevelser 🙂

ubhaya

Økologisk vitaminrevolusjon

Jeg er inspirert til å skrive litt om mat og helse denne uka, kanskje på grunn av regjeringens nye vitaminforbud. Nå kan jeg gjøre min egen protest gjennom å spise mat med høyt vitamininnhold (men ikke like enkelt for de som trenger vitaminer for å holde en sykdom i sjakk!)

Ved å ta noen enkle grep som å bytte ut til økologiske matvarer der det finnes, dyrke urter og spirer på kjøkkenbenken, bruke naturen mer (bær, blåbærblad, løvetannblad, bjørkeblad) så kan vi få i oss nok vitaminer gjennom kosten. Du kan for eksempel tilsette friske løvetannblad til jusen hvis du har hevet deg på trenden med å lage hjemmelaget jus, eller lage en liten urtekrok på kjøkkenbenken med spirer og urter. Utover vinteren kan vi ha tørkete urter som ble plukket i vår – ikke kommet så langt selv ennå, men det er planen for neste år 😉

urter

Visste du for eksempel at den populære urten basillikum inneholder helsefremmende egenskaper gjennom antioksidanter, vitamin K, jern, vitamin A, mangan, magnesium, kobber, kalium og vitamin C. Å spise den er en liten revolusjon i seg selv. Den er også full av oljer som hemmer bakterievekst og vist seg å hjelpe mot bakterier som er antibiotikaresistente. Den demper betennelser i kroppen gjennom enzymet eugenol – eugenol blokkerer et enzym som kan føre til hevelser i kroppen hos mennesker som er plaget av leddgikt.

Vil gjerne anbefale økologisk mat og rene produkter fra Idunns Epler dersom du bor i Ålesunds-området, hun leverer også hjem til deg dersom du har en travel hverdag. Obs har ofte et bra utvalg av økologiske urter.

På instagram? Jeg og søsteren min har akkurat åpnet instagram-konto for enkle og sunne ideer i hverdagen, du kan følge oss her: https://instagram.com/lottario_n_elly/

 

 

 

Yoga og hormonsystemet

Yoga og kosthold kan være med på å balansere de endokrine kjertlene og dermed hormonbalansen i kroppen vår. Et ubalansert kosthold og stress i hverdagen kan gjøre blant annet at binyrer (her produkseres adrenalin og kortisol) og skjoldbruskkjertelen blir påvirket.
Balanse i kosten er viktig – sunne fettsyrer som fra chiafrø, valnøtter og linfrø, karbohydrater med lavere GI fra grønnsaker, og gode proteiner gjennom f.eks bønner, økologisk fisk/kjøtt og chiafrø.

Yoga renser og balanserer kroppen, og stillingene påvirker direkte og indirekte ulike organer og systemer i kroppen.

Sarvangasana (skulderstående) og Uttana Padasana (på bildet under her) påvirker og kan virke balanserende på skjoldbruskkjertelen (her dannes hormonene tyroksin, trijodtyronin og kalsitonin) og dermed påvirker den også på stoffskiftet vårt.

Endokrinsystemet er komplekst og endokrine kjertler påvirker hverandre, thyreotropin (THS) produseres i hypofysen og er med på å regulere utskillelsen av hormonene i skjoldbruskkjertelen. Når produksjon av tyroksin og trijodtyronin er normal vil danelsen av THS hemmes, så hormonene er hele tiden i en slags kommunikasjon med hverandre. Barnets stilling (Balasana) kan virke balanserende på hypofysen. Hypofysen har sammen med hypotalamus en overordnet kontroll på kroppens hormonsystem.

Har du ubalanse i hormonene, så vil jeg anbefale å gjøre en “hel” yogapraksis som går gjennom alle muskelgrupper og samtidig renser indre organer. Den første serien i Ashtanga yoga er bygget opp på en slik måte at den gjør akkurat det.

Er du nybegynner i yoga, så vil jeg anbefale å støtte deg opp på albuene i denne stillingen og aller helst å lære stillingene fra en yogalærer før du praktiserer den hjemme

uttana padasana