Monthly Archives: February 2015

Hva er meditasjon

Jeg opplever i meditasjon at jeg lærer å hvile i det som er bakenfor, forbi tanker og følelser og hvile i det rommet inn i meg som rommer alt. Det er den mest normale opplevelsen vi kan ha, men fordi de fleste av oss har rundt 100000 tanker per dag (prøv å telle de;)), så har vi glemt denne bevisste tilstedeværelsen.

Her kan følelser komme og gå, tanker kan komme og gå, energi kan komme og gå, men det som er uforanderlig, det som er konstant, er det vi lærer å  hvile i når vi mediterer.

Etter å ha praktisert meditasjon en stund, lærer vi også å hvile i dette rommet med øyne åpne. På denne måten kan du observere livet ditt og dine reaksjoner fra et objektivt og nøytralt ståsted. I dette kan man fortsatt være i vanskelige og stressede situasjoner, men måten vi takler livet på blir veldig mye lettere. Vi vil fortsatt ha følelser og tanker, men vi gir dem et større rom å være i og på denne måten er det lettere å forholde seg til alt som går gjennom vår bevissthet. Både inni oss og på utsiden.

Meditasjonsformen jeg bruker – Ascension – er teknikker som bryter med negative tankemønstre og tar oss direkte inn til dette uforanderlige rommet inni oss. Det er enkelt å bruke og på denne måten kan vi avlære “psyken” vår de negative vanene vi kan ha plukket opp i løpet av et helt liv.

Velkommen på neste meditasjonskurs.

silence

 

“Simplicity, patience, compassion.
These three are your greatest treasures.
Simple in actions and thoughts, you return to the source of being.
Patient with both friends and enemies,
you accord with the way things are.
Compassionate toward yourself,
you reconcile all beings in the world.”

Lao Tzu, Tao Te Ching

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga gir oss styrke og fleksibilitet på samme tid, da vi strekker musklene samtidig som vi styrker dem. Dette gir deg mulighet til å bli smidigere samtidig som du bygger opp styrken rundt ledd og ryggrad.

Jeg liker godt muligheten Ashtangaen gir gjennom at du lærer din egen serie og på denne måten kan ha mer og mer fokus innover når du praktiserer. Dette gjør at yogaen enkelt kan bli til en meditasjon i bevegelse.

cropped-yogabildeforside.jpg

Nå i februar er det 4 fredager med Ashtanga Yoga for nybegynnere

På dette kurset vil du bli veiledet gjennom de grunnleggende teknikkene i Ashtanga Yoga.
Vi lærer Ujjayipust og hvordan vi lettere får kontakt med bandhas og indre muskulatur. Vi bruker fokuspunkter – drishti – for å trene bevisstheten vår og stilne tankene våre.

Vi går gjennom deler av serien – vi lærer solhilsener og stillinger med en anatomisk tilnærming så det blir skånsomt for din kropp.

Vi lærer å la pusten lede oss gjennom stillingene slik sinnet blir roligere og kroppen får mer energi.

Hver klasse avsluttes med dyp hvile.

Ashtanga gir deg styrke, fleksisbilitet, fokus, stillere sinn, bedre selvtillitt og en sterk men avslappet holdning.

I løpet av kursets forløp kan du komme gratis på Mysore morgentimer mandager og onsdager, dette gir deg mulighet til å integrere det du har lært på et dypere plan.

Hjertelig velkommen til Delta Aktivt

Pris: 700,- for 4 uker. (inkluderer morgentimer mandager og onsdager)
Drop-in: 200,-
Påmelding og spørsmål til stinekoppernaes@gmail.com

Tider:
Hver fredag fra 6. februar til 27. februar fra 18:15 til 19:45