Ujjayi Pranayama

Ujjayi er et sanskritord som betyr ’seier’ eller ’vinne’.

Pranayama er sanskrit og er sammensatt av ordene prana – ’livskraft’ og ayama – ’forlengelse’.
Vi forlenger pusten vår og på denne måten forlenger vi også vår livskraft.

Ujjayi pranayama bruker vi når vi praktiserer Ashtanga Yoga.

Ujjayi pranayama skal være både lang og myk, og formålet med den er å gi deg mer energi, ro og fokus når du praktiserer yoga.
Når vi gjør ujjayi-pusten på riktig måte så skal den være både energi-givende og avslappende.

Lyden i ujjayi dannes ved å lett og varsomt ha en liten sammentrekning i halsen (strupelokket lukkes halvveis) for å skape litt motstand til luften som kommer gjennom der. Gjennom denne sammentrekningen puster du rolig inn og ut gjennom nesen.
Pusten minner om rolige bølger på havet som sakte kommer inn og sakte trekker seg tilbake. Den samme lyden kan du også høre når du legger en konkylie inntil øret.

“The three great elemental sounds in nature are the sound of rain, the sound of wind in a primeval wood,
and the sound of outer ocean on a beach” – Henry Beston

Pusten gjøres rolig, uten anstrengelse og pusten skal gjerne forlenges og være myk og avslappende. Det er en balanse mellom å integrere denne pusten som er ny og annerledes og samtidig ikke anstrenge seg for mye.

Avslappete kjever og gjerne et lite mellomrom mellom tennene.

Du kan gjerne jobbe med denne pusten med lukkete øyne hjemme, så er den lettere å komme tilbake til i yogatimene. Jeg bruker den ofte når jeg sitter og jobber foran pc’en, kjenner at da senker roen seg og hele kroppen blir mer avslappet.

Noen av fordelene ved Ujjayi pranayama:

  • stilner sinnet
  • sakker pusten
  • gjør pusten mykere
  • henter inn ny energi og styrke
  • virker beroligende
  • varmer opp kroppen
  • avgifter/ virker rensende på kroppen.

 

På begynnelsen er det uvant og kan virke litt anstrengende å bruke Ujjayi, men etter hvert vil det bli en naturlig del av yogapraksisen din. La pusten være myk og behagelig og kom tilbake til den når du husker.

Praktiser yoga på en så varsom måte at du alltid kan bruke hele din lungekapasitet og ha en varsom Ujjayi pranayama. Pusten og din indre ro er det som vil gjøre kroppen smidigere og gi den indre styrke

“Smile, breathe and go slowly.”
Thick Nhat Hanh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s