Ujjayi Pranayama

Ujjayi er et sanskritord som betyr ’seier’ eller ’vinne’.

Pranayama er sanskrit og er sammensatt av ordene prana – ’livskraft’ og ayama – ’forlengelse’.
Vi forlenger pusten vår og på denne måten forlenger vi også vår livskraft.

Ujjayi pranayama bruker vi når vi praktiserer Ashtanga Yoga.

Ujjayi pranayama skal være både lang og myk, og formålet med den er å gi deg mer energi, ro og fokus når du praktiserer yoga.
Når vi gjør ujjayi-pusten på riktig måte så skal den være både energi-givende og avslappende.

Lyden i ujjayi dannes ved å lett og varsomt ha en liten sammentrekning i halsen (strupelokket lukkes halvveis) for å skape litt motstand til luften som kommer gjennom der. Gjennom denne sammentrekningen puster du rolig inn og ut gjennom nesen.
Lyden virker mer som den kommer fra brystet enn fra halsen. Det skal ikke være noe lyd i stemmebåndene, sammentrekningen skjer i strupelokket.

Pusten gjøres rolig, uten anstrengelse og pusten skal gjerne forlenges og være myk og avslappende. Det er en balanse mellom å integrere denne pusten som er ny og annerledes og samtidig ikke anstrenge seg for mye.

Gjerne ha avslappete kjever og gjerne et lite mellomrom mellom tennene.

Du kan gjerne jobbe med denne pusten med lukkete øyne hjemme, så er den lettere å komme tilbake til i yogatimene. Jeg bruker den ofte når jeg sitter og jobber foran pc’en, kjenner at da senker roen seg og hele kroppen blir mer avslappet.

Noen av fordelene ved Ujjayi pranayama:

  • stilner sinnet
  • sakker pusten
  • gjør pusten mykere
  • henter inn ny energi og styrke
  • virker beroligende
  • varmer opp kroppen
  • avgifter/ virker rensende på kroppen.

 

På begynnelsen er det uvant og kan virke litt anstrengende å bruke Ujjayi, men etter hvert vil det bli en naturlig del av yogapraksisen din. La pusten være myk og behagelig og kom tilbake til den når du husker.

Praktiser yoga på en så varsom måte at du alltid kan bruke hele din lungekapasitet og ha en varsom Ujjayi pranayama. Pusten og din indre ro er det som vil gjøre kroppen smidigere og gi den indre styrke

“Smile, breathe and go slowly.”
Thick Nhat Hanh

Leave a Reply